|
Post by brecht on Jan 16, 2007 16:49:20 GMT 1
Ik heb hier in mijn notities iets staan over de Iraanse revolutie, wat is die precies?
|
|
|
Post by carlovic on Jan 16, 2007 17:15:06 GMT 1
oei oei oei dat is niet op 1 2 3 uitgelegd als ik het goed voor heb, gaat het zo (beknopte versie): het speelt zich af in het Iran van de 20ste E met deze revolutie wordt de shah omvergeworpen en komt Ayatollah Chomeini aan de macht
de shah werd door sommigen namelijk gezien als een marionet van het westen de tegenstanders van de verwestering verenigen zich (vooral conservatieve moslims en communisten) maar wanneer Chomeini aan de macht komt wordt ook de communisten vervolgd
Chomeini komt dus aan de macht Twaalvershi'isme wordt een staatsgodsdienst Iran wordt een islamietische rechtsstaat
het kan nu ook zijn dat met de Iraanse Revolutie, het aan de macht komen van de Shah bedoeld wordt, en dat de revolutie van Chomeini de Islamietische Revolutie wordt genoemd
we moeten het iniedergeval niet kennen
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 16, 2007 17:30:29 GMT 1
Oh! Dat was gisteren een vraag bij 'De Slimste Mens'. 'Wat weet je over de Shah van Perzië'. Wat een toeval... Ik heb ook iets onduidelijks in mijn nota's staan, namelijk over de Burji en de Bahri. (Staan in het schema van de laatste les). Moet wel bekennen dat het enige wat ik ervan weet, is dat ze uit Egypte komen, en iets te maken hadden met een kazerne bij een toren en een zee. Kan iemand mij helpen?
|
|
|
Post by david on Jan 16, 2007 17:38:53 GMT 1
De bahri en de burji waren twee verschillende dynastieen van de mamelukken. Ze werden genoemd naar waar hun kazerne was: die van de bahri was op een eiland (... in de Nijl ) en die van de burji was in de citadel van Cairo. Maar waarschijnlijk moet je alleen de eerste zin weten ps: misschien nog dit: het waren de bahri mamelukken die eindelijk Hülügü (de Mongool die Bagdad innam en de kalief liet vertrappelen) tegenhielden en daarna een stuk van het M-O terugveroverden.
|
|
|
Post by carlovic on Jan 16, 2007 17:40:59 GMT 1
Burdji's en Bahri's zijn 2 groepen van de Mamlukken. De Mamlukken waren slaven en vormen een militaire kaste. Tijdens het bewind van de Fatimieden en de Ayyubieden zijn zij de belangrijkste figuren in het leger. In 1250 nemen zij de macht over van de Ayyubieden.
De ene noemen Burdji's omdat zij hun kazerne hadden in/nabij een toren. (burdj) De anderen noemen Bahri's omdat zij hun kazerne hadden op een eiland in de Nijl (als je er met een scheef oog naar kijkt denk je dat het de zee is; bahr)
ah david is me voor merk ik
|
|
|
Post by david on Jan 16, 2007 17:42:12 GMT 1
go team!! ;D
|
|
|
Post by stephanie on Jan 16, 2007 18:17:26 GMT 1
Nog iemand het gevoel niets nuttig te kunnen doen en al van gelijk 3u te zitten niksen?
|
|
|
Post by dhimmi on Jan 16, 2007 18:21:27 GMT 1
yup ken het probleem
het verbaast mij trouwens dat jullie niets meer moeten kennen van de sha en zijn hervormingen en de iraanse revolutie, best een intressant stuk
|
|
|
Post by david on Jan 16, 2007 19:01:17 GMT 1
Weet iedereen trouwens de AV's zijn? dat is daar achter Alma 2 he... ik heb nog een zalige tip voor de globale periodes, moesten er mensen zijn die dat even slecht aankunnen als ik: de 1-2-regel! Mu'awiyyah begint de umayyaden niet lang na 650. Ze worden omver geworpen 100 jaar later in 750. Abassieden komen aan de macht en bloeien voor 200 jaar. Dan nemen de buyyiden het over en domineren 100 jaar. Ze worden verdreven door de seltsjoeken en die regeren 200 jaar tot 1258 exit kaliefen door hulugu
|
|
|
Post by brecht on Jan 16, 2007 19:53:57 GMT 1
Mannen, bedankt om mijn vraagske op te lossen en nog meer bedankt om te zeggen dat het ni gekend moet zijn.
En nu relaxen is de boodschap!
|
|
|
Post by isis on Jan 16, 2007 20:27:34 GMT 1
Ja ok... dat van die Mamlukken had ik dus al verkeerd genoteerd hé. Volgens wat ik hier staan had, heetten de Bahri zo omdat ze een vestiging aan de Nijl hadden (en in de Nijl zit veel water, een beetje zoals de zee ), en de Burji heetten zo omdat ze op een eiland in de Nijl zaten, waar teven een toren (burj) op stond... niet dus ;D Bedankt dus om dat stuk te verduidelijken. Over de Shah en de Iraanse revolutie had ik overigens niks genoteerd. Ik begin nu toch te twijfelen aan de betrouwbaarheid van mijn notities
|
|
|
Post by isis on Apr 5, 2007 10:42:20 GMT 1
Ik wou vandaag eens wat hoofdstukken van ons geschiedenisboek bijlezen, want daar is in dit tweede semester nog niks van in huis gekomen, maar ik heb de indruk dat niet alle hoofdstukken te kennen zijn. Hoe zit dat eigenlijk? Ik heb alleen maar hoofdstukken 14, 15, 16, 19, 22, 25, 26, 27, 28 en 31 opgeschreven als te lezen. Klopt dat, of moeten we wel degelijk de hoofdstukken die daartussen staan ook kennen?
|
|
|
Post by stephanie on Apr 6, 2007 10:13:29 GMT 1
In mijn agenda staat voor de eerste les p159-p188, weet niet welke hoofdstukken daarmee overeenkomen. Hoofdstuk 17,18,20 en 21 tegen 8 maart,19,22 en 25 tegen 15 maart, 16,27 en 28 voor 22 maart en dan nog 29 en 30 voor de vakantie en 31 is voor na de vakantie...hoop dat je er iets mee bent
|
|
|
Post by elisabeth on May 17, 2007 10:12:25 GMT 1
Nawas zei dat hij de hoofdpunten van elk college op Toledo ging zetten. Vindt iemand daar iets van terug, of moet je je weer handmatig inschrijven voor dat vak zoals in het 1ste semester?
|
|
|
Post by lilminx on May 30, 2007 16:31:35 GMT 1
Is het mijn verbeelding of heeft hij in de les over hoofdstukken 20, 21 en 22 zo goed als niks gezegd? Anders moet ik met mijn gedachten serieus afgedwaald geweest zijn... En dan nog iets ... Zou er mij (het meisje uit het 3de jaar die geschiedenis opnieuw moet volgen) misschien iemand aan een samenvatting van de hoofdstukken 17 t.e.m. 19 kunnen helpen? Ik heb deze hoofdstukken nooit gelezen omdat ik toen een hele week ziek was en nu heb ik bij het begin van de blok ontdekt dat ik met een boek zit met een drukfout (de pagina's 191 t.e.m. 222 ontbreken namelijk)... Ik krijg wel mijn geld terug maar een nieuw boek kunnen ze me niet meer bezorgen binnen 2 weken, dus daarmee is mijn probleem niet opgelost. Thx alvast
|
|