|
Post by isis on Jan 5, 2007 20:24:56 GMT 1
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 5, 2007 21:01:47 GMT 1
Hey,
Enorm bedankt voor deze notities. Hoofdstuk 7 staat daar niet bij, is daar een reden voor? Btw, ik ben nooit naar die lessen gegaan (ik weet het niet erg slim), maar ben wel al ruime tijd bezig met de cursus, zou ik aan de hand van de cursus, jouw notities en de slides erdoor kunnen zijn? En heefter iemand voorbeeldvragen? Kan me niet echt een beeld vormen van hoe die meerkeuzevragen zullen zijn...
|
|
|
Post by david on Jan 5, 2007 21:03:37 GMT 1
op politika.be/forum staat sowieso ook veel goede informatie over sociologie... ge moet weten dat de slides ook veel belangrijker zijn dan het boek.
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 5, 2007 21:09:34 GMT 1
Dankjewel, wat een hulp. Heb vorig jaar een jaar in Gent gestudeerd, en daar waren mijn medestuderen veeeel meer gesloten (als in egoïstisch) als het om hun notities en dergelijke ging. Heerlijk hoe wij elkaar hier helpen !
|
|
|
Post by isis on Jan 5, 2007 21:13:29 GMT 1
Hoofdstuk 7 staat er niet bij omdat dat met een CSO-oefening besproken is. Helaas heb ik dat gemist (stomweg op het verkeerde uur naar het verkeerde lokaal gegaan...), maar 't schijnt dat je eigenlijk met de inhoud van dat hoofdstuk in het boek genoeg hebt. Ik denk niet dat er nieuwe informatie is bijgekomen tijdens die CSO-oefening.
Voor de rest: ik denk dat je er met de slides en deze notities, in combinatie met het boek, wel zou moeten kunnen komen... al lijkt het mij wel vrij moeilijk als je de lessen nooit gevolgd hebt.
Wat die voorbeeldvragen betreft: die zouden normaal gezien nog online moeten komen, maar hij ging dat pas na de kersvakantie doen, omdat hij eerst een keuze moet maken welke vragen hij voor het examen zal gebruiken en welke niet.
Oh ja, en de slides van hoofdstukken 18 en 22 vallen weg. Tijdens de les had hij nog één begrip uit die slides gezegd dat we wel moesten kennen, maar iemand van het sociologieforum heeft hem eens gemaild om nog eens te vragen of dat gekend moest zijn, en het antwoord was simpelweg "nee". Dus ik vermoed dat daar dan niks over op het examen zal komen, al is het mij niet geheel duidelijk. De laatste les van sociologie was pure chaos.
|
|
|
Post by Baba on Jan 6, 2007 16:24:24 GMT 1
Beste Isis, heel erg bedankt voor je notities! Ik heb zelf ook plannen gemaakt voor sociologie, maar geschreven, dus ik kan ze niet doorsturen... Als ik de tijd vind, typ ik ze uit en zet ik ze op het forum. Want het is echt wel heel handig en lief dat jij dat gedaan hebt. Mijn plannen zijn gewoon wel goed voor structuur en een algemeen overzicht over alles. Maar als ik zo hoor hoe goed jij bezig bent voor sociologie denk ik eerlijk gezegd niet dat ze jou nog verder kunnen helpen. In elk geval heel erg bedankt! Ik ben in elk geval een heel stuk verder geholpen. Nog veel succes met het leren. Kus, Barbara
|
|
|
Post by isis on Jan 6, 2007 20:55:08 GMT 1
En nu ik toch volop met sociologie bezig ben: ik heb een schema gemaakt van Habermas, aangezien zijn theorie zeer gestructureerd is opgebouwd (een zegen voor iedere student...). Op het schema staan volgens mij de voornaamste kernwoorden in verband gebracht met elkaar. <-- hier klikken
|
|
samvdb
khaliifa onder de sloef van Buyyiden
|
Post by samvdb on Jan 10, 2007 17:04:23 GMT 1
toen ik laatst dat voorbeeldexamentje (van die cso) eens vastpakte kwam ik op de volgende vraag: Conform de anomietheorie van Merton is de dronkelap een voorbeeld van...
Nu ik ken de theorie, das simpel.
Maar mijn hoofd zit vol twijfel over het antwoord. Het meest logische zou zijn: terugtrekker maar ook rebel lijkt mogelijk.
Hulp gevraagd!
|
|
|
Post by isis on Jan 10, 2007 17:17:06 GMT 1
Dat lijkt mij een terugtrekker. Iemand die zich niet bezighoudt met de te bereiken doelen in de maatschappij, en ook niet leeft volgens de normen om die doelen te bereiken... Een rebel is eerder iemand die zich ook actief van de maatschappij afzet, denk ik.
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 10, 2007 17:31:26 GMT 1
terug over hetzelfde examen (waarom heb k dat nu ook vastgenomen, bezorgd mij enkel extra paniek)
sociologisch gezien vormt de configuratie vader moeder zoon dochter een ...
Iets diep in mezelf zegt interne configuratie, maar daar ik niet zomaar vertrouw op mijn geheugen en er niks van terugvind in nota's (zal hoogstwaarschijnlijk slaperig geweest zijn) of slides, ben ik maximum voor 1% zeker
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 10, 2007 17:34:54 GMT 1
Als we nu met alle Arabisten die dat examen moeten doen, nu gewoon eens een live-verbinding instellen, zoals die mannen van het nieuws, met zo een onzichtbaar oortje in ons oor. Dan kunnen we contact hebben met mekaar, en met iemand van buitenaf, met een cursus voor zich, die alles voorzegt? Als iemand oortjes heeft: laat maar weten. Vrijwilligers die uit de cursus willen voorlezen zijn ook steeds welkom! U zal beloond worden met massaal veel affectieve rationaliteit en organische solidariteit!
|
|
|
Post by isis on Jan 10, 2007 23:29:07 GMT 1
terug over hetzelfde examen (waarom heb k dat nu ook vastgenomen, bezorgd mij enkel extra paniek) sociologisch gezien vormt de configuratie vader moeder zoon dochter een ... Iets diep in mezelf zegt interne configuratie, maar daar ik niet zomaar vertrouw op mijn geheugen en er niks van terugvind in nota's (zal hoogstwaarschijnlijk slaperig geweest zijn) of slides, ben ik maximum voor 1% zeker Ik zou zeggen "positieveld", maar over deze ben ik ook niet echt zeker. Het woord 'positieveld' hebben we gezien in de context van een intern en een extern rolconflict. Een intern conflict gaat erom dat verschillende personen binnen één positieveld (bijvoorbeeld binnen een gezin) van dezelfde persoon (bijvoorbeeld de moeder) verschillende verwachtingen hebben, waardoor er een rolconflict optreedt. Dus in die context vormt de configuratie vader-moeder-dochter-zoon in ieder geval een positieveld.
|
|
|
Post by Sam on Jan 13, 2007 19:46:32 GMT 1
voor degenen die er nog in geïnteresseerd zouden zijn:
de voorbeelvragen staan eindelijk op toledo
(ze waren te laat gepost wegens "medische redenen" , wa ne zever gewoon weer de zoveelste prof die effe op vakantie gaat tijdens de blok .... Neen ik ben blijkbaar niet zo tuk op die man)
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 23, 2007 16:43:09 GMT 1
nu dat iedereen die voorbeeldvragen heeft kunnen lezen: wie heeft er schrik om te buizen?
|
|
|
Post by isis on Jan 23, 2007 17:01:46 GMT 1
Ik ben eigenlijk opvallend stressloos... zeer uitzonderlijk voor mijn doen. Ik vind de vragen niet zo simpel, maar ook zeker niet onoverkomelijk.
Ik heb wel schrik dat ik er een beetje te gerust in ben ;D
|
|