samvdb
khaliifa onder de sloef van Buyyiden
|
Post by samvdb on Jan 23, 2007 17:58:33 GMT 1
laat mij de vraag misschien beter zo stellen: zou sociologie gegeven door een andere prof niet veel minder stress veroorzaken ?
|
|
|
Post by isis on Jan 23, 2007 20:19:38 GMT 1
Hoe bedoel je?
Ik vond de lessen boeiend... ik heb niet meteen een negatieve mening over de prof. Behalve dan het feit dat hij tijdens de laatste les zei dat we dat laatste stuk maar zelf moesten doen, zogezegd omdat we te lawaaierig waren. In feite waren er nog maar een paar minuten les over, en kon hij gewoon nooit op tijd dat stuk afkrijgen... echt mottig, vooral omdat dat laatste stuk niet zo simpel is.
Waarom veroorzaakt hij volgens jou stress?
|
|
|
Post by Baba on Jan 24, 2007 0:55:04 GMT 1
Lieve Isis, jij staat inmiddels al wereldwijd bekend als het sociologiewonder, zelfs ge-eerd door de prof zelf dus ik denk niet dat jij enige schrik moet hebben! Ik daarentegen ga er morgen goed mogen invliegen en gezien ik niet naar de lessen ben gegaan ben ik vanaf nul begonnen. Veel geluk iedereen, tot vrijdag!
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 24, 2007 10:21:56 GMT 1
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat hij zijn vak graag veel moeilijker maakt dan het eigenlijk is, ik verwijs maar naar zijn overmatig en dikwijls foutief gebruikte engelse termen en woordenschat. (aduleren op de notie van..., the same is different,...)
ik kan mij herinneren dat we in het middelbaar ferm op onzen donder kregen als we geen "toegankelijk taalgebruik" hanteerden.
|
|
|
Post by isis on Jan 24, 2007 11:59:01 GMT 1
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat hij zijn vak graag veel moeilijker maakt dan het eigenlijk is, ik verwijs maar naar zijn overmatig en dikwijls foutief gebruikte engelse termen en woordenschat. (aduleren op de notie van..., the same is different,...) ik kan mij herinneren dat we in het middelbaar ferm op onzen donder kregen als we geen "toegankelijk taalgebruik" hanteerden. Dat is wel een feit! Zijn hoofdstukken uit het boek vind ik onleesbaar. Ik ben er aan begonnen, maar heb het snel opgegeven (waarschijnlijk niet zo slim want het zullen wel de belangrijkste hoofdstukken zijn). "Bij waardenrationalisatie beoogt men eveneens een grotere doelmatigheid, maar onder veronachtzaming van voorzienbare gevolgen". Dat betekent zoveel als: "bij waarderationaliteit streeft men naar een waarde, zonder rekening te houden met de middelen". Klinkt toch meteen veel begrijpelijker hé... En ja, die Engelse uitdrukkingen, inderdaad. Nuja, zijn lessen vond ik toch echt wel veel begrijpelijker en duidelijker dan zijn twee hoofdstukken. Het voordeel is dat hij vaak hetzelfde herhaalde, en het was inhoudelijk wel allemaal boeiend.
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 24, 2007 13:29:24 GMT 1
bwa, dat de lessen boeiend waren durf k nu toch wel te ontkennen. Iemand die gewoon drie uur lang verteld en heel de tijd heen en weer loopt, enkel stilstaat en vooruit kijkt om te zeggen dat het achterste deel van de zaal toch weer rumoerig is, vertoond in mijn ogen niet veel wil om anderen iets bij te brengen, wat toch nog steeds de bedoeling is van onderwijs.
|
|
|
Post by isis on Jan 24, 2007 18:31:42 GMT 1
Er is op het einde van het handboek, vanaf pagina 529, een glossarium waar alle termen die gebruikt worden uitgelegd staan. Misschien een handig hulpmiddeltje bij het studeren.
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 24, 2007 19:29:53 GMT 1
Pffff, zwaar vak hoor, ik hoop maar dat het me zal lukken. Ben wel erg veel met je notities Isis, erg bedankt daarvoor (haalt mijn niet-komen-naar-de-lessen wel een beetje op)
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 25, 2007 9:42:24 GMT 1
Die hoofdstukken 13 en 14... Ik heb daar helemaal geen goeie nota's van (lang leven Isis en het fenomeen downloaden) en kan Laermans nu niet in gewone mensentaal iets uitleggen in dat handboek? Kloetzak! En help, nog zoveel doen... Okay, wie steunt mij mentaal en wie zegt dat het moet lukken om 13, 14 en de laatste drie hoofdstukken op een dag te doen? Help mij! Is daar eigenlijk veel leerstof aan, ik heb daar geen idee van...
|
|
|
Post by Baba on Jan 25, 2007 10:57:17 GMT 1
Hoofdstuk 13 en 14 zijn inderdaad klote, ik ben die niet eens begonnen in het boek, ik gebruik mijn plannen daar wel voor. Elisabeth, ik kom u redden: ik steun u mentaal, het gaat u lukken. Ik moet vandaag nog veel meer doen. Maar die laatste hoofdstukken heb ik gisteren gelezen in het boek en die lijken me niet zo heel moeilijk. Makkelijker dan de andere hoofdstukken alvast. Het lukt je wel. Het lijkt me niet onoverkomelijk. Wat niet betekent dat ik geen angst heb voor het examen, want ik vind z'n vragen gewoon echt niet simpel... x
|
|
|
Post by isis on Jan 25, 2007 11:08:25 GMT 1
Die hoofdstukken 13 en 14... Ik heb daar helemaal geen goeie nota's van (lang leven Isis en het fenomeen downloaden) en kan Laermans nu niet in gewone mensentaal iets uitleggen in dat handboek? Kloetzak! En help, nog zoveel doen... Okay, wie steunt mij mentaal en wie zegt dat het moet lukken om 13, 14 en de laatste drie hoofdstukken op een dag te doen? Help mij! Is daar eigenlijk veel leerstof aan, ik heb daar geen idee van... Hier een kort overzichtje van mijn notities van die twee hoofdstukken, als dat misschien kan helpen om het makkelijker te maken: Hoofdstukken 13 en 14 gaan over de rationalisatie van de leefwereld. Dat gaat gepaard met 4 processen: 1. Secularisatie: * waar bevindt zich de godsdienst in het maatschappijmodel: --> Durkheim: overkoepelend --> Weber: in het individuele domein geduwd --> Luhman: functiesysteem naast alle andere * Schema van Dobbelaere, secularisatie = --> Macro: laïcisatie --> Meso: verzuiling --> Micro: minder kerkelijkheid en kerksheid * Secularisatie volgens Habermas 2. KolonisatieHabermas: kolonisatie van de leefwereld 3. Civilisatie* Elias: --> figuraties en interdependentiekettingen --> eerste en tweede civilisatiestrijd --> decivilisatie --> controlled decontrolling en onderhandelingshuishouding * Foucault: controlemacht: biomacht: --> disciplinering van singuliere lichamen --> Biopolitiek van de bevolking 4. NormalisatieFoucault: het gemiddelde = het normale -------------------------------------------------------------------------------- En dan heb ik ook nog een overzicht gemaakt van de overeenkomsten en verschillen tussen Bell en Fukuyama (hoofdstuk 19 denk ik?): Daniel Bell: "Het einde van de ideologie" Fukuyama: "Het einde van de geschiedenis en de laatste mens" Gemeenschappelijk: 1. Een dialectische opvatting van het historische ontwikkelingsproces. Er is een universele geschiedenis, die met schokken evolueert als gevolg van tegenstellingen die met elkaar in conflict treden. 2. De ideologische tegenstelling tussen communisme en het kapitalisme als motor voor de geschiedenis zou verdwijnen, waardoor er een eindpunt in de ideologie/geschiedenis bereikt zou worden. Bell: ‘post-ideologische maatschappij’. Fukuyama: ‘post-historische maatschappij’. 3. Hun waardering van dit nieuwe tijdperk is overwegend positief. Er is duidelijk sprake van een zekere voldoening. Deze (respectievelijk post-ideologische en post-historische) maatschappij is wellicht de beste van alle mogelijke maatschappijvormen. 4. Anderzijds zitten zowel Bell als Fukuyama met de kater van de ‘bereikte utopie’. Dit eindpunt is een bedreiging voor de ontwikkeling van de mens. Bell heeft het over een ‘bleek compromis’: er is geen ruimte meer voor passie en engagement om de wereld te verbeteren. Fukuyama spreekt over ‘de laatste mens’, gekenmerkt door middelmatigheid en gebrek aan engagement. Verschillend: Bell: convergentiehypothese: communisme en kapitalisme zouden in de opkomende verzorgingsstaat naar elkaar toe groeien. De verschillen zouden wegsmelten tot een ‘bleek’ compromis. <--> Fukuyama: geen sprake van een compromis: het communisme zou wegvallen en de liberale democratie zou als enige ideologie de strijd winnen. Cirkelbeweging: ontstaan van de liberale democratie --> ontstaan van rivalen marxisme en fascisme --> uitschakeling van deze rivalen en overwinning van de liberale democratie.
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 25, 2007 11:43:30 GMT 1
Isis, u bent mijn heldin! Heb intussen de rationalisatie in een hoek van mijn kamer gegooid en besloten eerst de laatste hoofdstukken te doen. 10 keer dezelfde paragraaf moeten lezen en dan besluiten dat ik er nog niks van begrijp is frustrerend. Ik probeer het opnieuw als de post-maatschappijen er goed inzitten, en die lijken tot nu toe wel okay. En Barbara: ik ga ook dood van de stress! Ik voelde mij deze ochtend voor de eerste keer deze blok zelfs misselijk, toen ik naar mijn cursus keek! Ik voelde echt mijn appelflap ontbijt stijgen... Man man man, Rudi, morgen een schop in uw radijzen!
|
|
|
Post by Baba on Jan 25, 2007 14:31:22 GMT 1
Kan er iemand mij zeggen in welke straat + nummer de locatie van socio is? PDS? En er staat geen aula nummer bij ofzo, kan dat? Help mij help mij uit de nood. Dan zal ik mijn stadsplan er nog maar eens bijnemen.
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 25, 2007 14:58:30 GMT 1
zeer simpel mijn beste, het ligt vlak achter de kleine aula waar we les hadden van de platti. als ge over het ladeuzeplein gaat, recht door de valk, straat oversteken, rechtdoor over het pleintje langs de holliday inn, langs het pauscollege gaat kom je aan een trap, ga na de trap links en daar ligt de pieter de somer.
|
|
|
Post by Baba on Jan 25, 2007 15:16:52 GMT 1
En welke aula? Nummer ?
|
|