helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 25, 2007 19:48:48 GMT 1
Foucault is ne kaka ! Die begrijp ik niet en die komt altijd in elke cursus van mij wel eens opduiken. Wijsbegeerte, historische kritiek en nu sociologie. Mijn vader gaat da me straks keer proberen uitleggen, hij heeft er twee thesissen over geschreven (zowel voor studie crimologie als wijsbegeerte), in totaal 500 pagina's, laten we hopen datie mij kan duidelijkmaken wat die zoveelste pipo te zeggen heeft. Hij zal wss beginnen met "Ge moet diene vent in de bredere context bekijken, ik kan da ni vlug vlug in twee uur uitleggen" LAP En ik moet nog veeeeeeeeeeel doen Ik denk dat ik Rudi's riem ga lenen en me daarmee ophangen ofzo, om toch maar lekker duidelijk te maken dat het ZIJN EN ALLEEN ZIJN schuld is dat iedereen depressief is. Normeloosheid of gebrek en sociale cohesie mijn gat, Laermans is de oorza(a)k van alle zelfmoorden!!!
|
|
|
Post by david on Jan 25, 2007 20:27:35 GMT 1
wat een taalgebruik IK GA EEN SYSTEEM BEGINNEN MET STREEPJES helena: I
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 25, 2007 20:34:06 GMT 1
David zei: En verder: het kan dat hier ooit viavia een prof terecht komt. Dat is niet de bedoeling, maar wie weet! Op dat moment zal iedereen het zich bijzonder beklagen als hij die persoon belachelijk heeft gemaakt. Dus, gewoon voor het geval dat en voor uw eigen gemoedsrust, wees voorzichtig!
Ewel, de Rudi mag het weten dat hij de Oorza(a)k is van al ons lijden! Goed gezegd Helena! En David, zeg nu niet dat jij vorig jaar met de glimlach sociologie hebt gestudeerd, he!
|
|
|
Post by Baba on Jan 25, 2007 21:50:03 GMT 1
Ik heb een vaag gevoel dat dit forum de motivatie is achter David z'n nieuwe topic ... We zijn het bont aan het maken! Ik heb alvast gestemd voor een gesloten forum, maar heb stiekem ook aan zelfcensuur gedaan, in Elisabeth's 'wie ben ik'. Mannen ik heb gene goesting meer.
|
|
|
Post by isis on Jan 25, 2007 22:31:57 GMT 1
Om het nog eens over sociologie te hebben: Ik denk dat ik eindelijk begrepen heb wat normalisatie volgens Foucault inhoudt: Volgens Foucault is er sociale orde door biomacht. Die biomacht controleert de mensen, ofwel individueel (discipline), ofwel als bevolkingsgroep (biopolitiek). Doordat de biomacht controle uitoefent over mensen, wordt het mogelijk om de mens te observeren en te bestuderen. Zo zijn er menswetenschappen ontstaan. Die menswetenschappen bepalen op een deskundige manier wat normaal en abnormaal is voor het menselijke gedrag. Zo worden er dus op een (doel?)rationele manier normen gecreëerd --> normalisatie. Het gemiddelde (statistiek) speelt hier een rol in: het gemiddelde van een groep, is namelijk ook het meest normale. Het normale impliceert ook, dat wat daar buiten valt abnormaal is --> creatie van normen --> normalisatie. Zoiets?
|
|
|
Post by isis on Jan 26, 2007 12:44:06 GMT 1
Ik hoop dat ik geen sociologieboeken naar mijn kop geslingerd krijg voor deze uitspraak, maar: ik vond dat dat examen zeer goed meeviel (behalve de eerste vraag)
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 27, 2007 10:18:33 GMT 1
Ik weet het niet goed. Maar er is wel een kans dat ik erdoor zal zijn...nooit gedacht dat ik dat zou zeggen. Van sommige meerkeuzevragen kreeg ik het wel ferm op mijn heupen... De prof is nog steeds niet echt mijn beste vriend (heeeel braafjes uitgedrukt he, David?), en ik hoop dus dat ik hem niet meer moet terugzien in augustus!
|
|
samvdb
khaliifa onder de sloef van Buyyiden
|
Post by samvdb on Jan 27, 2007 10:29:50 GMT 1
je kan nog altijd doen alsof je hem graag ziet en hem in augustus bespringen en een dikke knuffel geven, dan laat hij u er zo door
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 27, 2007 10:59:06 GMT 1
hmmm, misschien moet ik dat toch eens overwegen...
|
|
|
Post by Baba on Jan 27, 2007 11:54:44 GMT 1
Mannekes, ik weet dat het nu verleden tijd is, maar ik zou toch min of meer willen weten of m'n open vragen ietwat correct waren. Hieronder hetgeen ik mijn moeder heb doorgemaild, gezien ik geen goesting heb om daar nog 'ns over na te denken en het te verwoorden. 'T is natuurlijk maar heel kort wat ik gezegd heb hé, ik wil gewoon weten of de grote lijn juist is.
1. vergelijk kort de studie van Karl Marx met die van Weber ivm het moderne kapitalisme (ik was effe door de paniek vergeten wat weber nu ook alwaar had gezegd...) ik heb ze op drie punten vergeleken, -stratificatie (marx bezitters en bezitslozen / Weber meerdimensionaal klasse/stand/partij) -Marx: economische onderbouw (basis) determineert de bovenbouw, Weber: Doelrationeel handelen overheerst waarderationeel handelen, affectief handelen en traditioneel handelen. -Gevolg (marx: vervreemding / weber onttovering: vrijheidsverlies, insverlies ('ijzeren kooi') 2. Reclame en ... krijgt steeds meer invloed in de maatschappij, staaf adhv communicatieve rationalisatie van habermas. Ik heb communicatieve en strategische rationalisatie besproken, driedeling in systeem (pol en eco -> strategisch) en leefwereld (-> communicatief). = ontlasting maar gevaar = kolonisatie = systeem claimt leefwereld. In economische termen: economie creeert behoeften bij burgers (eventuele consumenten) adhv reclame en deze vult deze behoeftes in -> creatie bezitsindividualist.
Ik heb absoluut geeen idee of ik er door ben of niet, door die giscorrectie vind ik dat ontzettend moeilijk om in te schatten. Maarja we zullen wel zien hé...
|
|
|
Post by isis on Jan 27, 2007 12:08:41 GMT 1
Mijn antwoorden op de open vragen: 1. Vergelijk kort de typeringen van het kapitalisme door Marx en Weber. Hier vond ik dat woord 'typering' echt vervelend... ik kon wel vergelijken wat ze over het kapitalisme gezegd hebben, maar de typering ervan, wat bedoelt hij daarmee... ik heb het in ieder geval zo opgelost: Marx heeft een macrosociologische blik op het kapitalisme: het kapitalisme vormt als economisch systeem de onderbouw, en heeft een invloed op alle andere domeinen (bovenbouw) Weber bekijkt kapitalisme op microniveau: hij zoekt het antwoord op de vraag: waarom handelen wij op een kapitalistische manier? Marx bekijkt het kapitalisme als een productiewijze. Weber heeft het over een vormkapitalisme: burgerlijk bedrijvenkapitalisme. Zowel Marx als Weber hebben een negatieve kijk op het kapitalisme. Volgens Marx is het de oorzaak van sociale ongelijkheid, volgens Weber is het kapitalisme omgeslagen van een waarderationele manier van handelen naar een leeg doelrationalisme --> vrijheidsverlies (ijzeren kooi). Daar zitten dus wel al wat gemeenschappelijke dingen in met wat jij geantwoord hebt hé, dus hopelijk klopt dat een beetje ik weet alleen niet zeker of hij met "typering" niet enkel mijn tweede puntje bedoelde, en dat al de rest dus overbodige info zou zijn 2. Invloed van reclame en commercie op het dagelijkse leven, volgens Habermas: Volgens Habermas gaat het hier om een kolonisatie van de leefwereld door de economie. In de leefwereld handelen we normaal gezien communicatief (dmv argumenten en niet beïnvloed door geld of macht). Onder invloed van reclame en commercie laten we ons, als consumentistische burger, echter wel beïnvloeden door geld, en dus dringt het strategisch handelen, normaal gezien eigen aan het systeem (economie en politiek) binnen in de leefwereld, = kolonisatie. Komt ook overeen met wat jij gezegd hebt denk ik. En van deze vraag ben ik er vrij gerust in dat ik die juist beantwoord heb
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 27, 2007 18:26:03 GMT 1
Woohoow, voor vraag twee heb ik bijna letterlijk hetzelfde als jou, Isis. Voor de eerste vraag was ik ook een beetje in de war door het woord 'typering' en dat ergerde mij wel een beetje. Ik wist niet goed wat hij verwachtte, en heb dan maar wat dingen opgeschreven, vergelijkbaar met die van jullie, maar niet zo uitgebreid. Achja, laten we hopen dat ik die meerkeuze goed gedaan heb, want daar was ik nogal onzeker over... Trouwens Isis, ik kan je niet genoeg bedanken voor je notities DANKU DANKU DANKUWEL !
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 27, 2007 19:07:35 GMT 1
laat het er mij op houden dat mijn antwoorden zich tussen die van barbara en isis bevinden, dat bespaard me veel typwerk
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 27, 2007 19:24:34 GMT 1
Hehe, da is echt gigantisch goe gezien. Ik hou toch van dit forum...(op een zeer normale manier hoor, tis gewoon een plezante uitlaatklep)
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 27, 2007 19:50:22 GMT 1
om het dan eens sociologisch uit te drukken: is dit nu geen mooi voorbeeld van postmaterialisme. helena drukt haar liefde uit voor iets wat helemaal immaterieel is...
|
|