tine
persappelsien
|
Post by tine on Jan 6, 2007 0:13:39 GMT 1
Ha! Die stomme meervouden hangen mij serieus de keel uit, dus kwil ff verifiëren dak niks te veel leer: moeten wij nu echt van ALLE woorden die we gezien hebben het meervoud kennen, ook als we die vormen nog nie geleerd hebben? (want ik weet nie hoe het voor jullie zit, ma ik kan da dus nie he, het enkelvoud lukt nog nie eens) *grmbl* ik ben echt te slecht gezind om een fatsoenlijke eerste post te doen op dit forum, ma toch wel bedankt David, kvind het een goed idee . Ik ga slapen, 't is nodig. Zoen, Tine
|
|
|
Post by dhimmi on Jan 6, 2007 0:52:34 GMT 1
Normaal niet, alhoewel dathet mij niet zou verbazen dat hij dat wel verwacht
|
|
alia
amiir(a)
|
Post by alia on Jan 6, 2007 16:00:51 GMT 1
Ik zou de meervouden leren die in de cursus staan, in de woordenlijsten en in de grammatica dus.
X Alia
|
|
|
Post by stephdefranstalige on Jan 7, 2007 15:13:07 GMT 1
Ah, die stomme meervouden! Ik had dezelfde vraag... Zou dat niet goed zijn om de mvden te studeren die eigenlijk op de K7staan? Want we hebben geen mvd in de woordenlijsten van de eerste lessen, maar er zijn er wel op de K7, dus deze leren en de schrijfwijze checken in de "prachtige" woordenboeken. Is dat een goede idee of gewoon extra werk?
|
|
|
Post by david on Jan 7, 2007 15:46:14 GMT 1
Haha, "K7" is wel een doordenker voor de nederlandstalige cassettegebruiker Maar... Zou hij nu echt kunnen verwachten dat wij al die vormen gaan opzoeken in het woordenboek?? (Het antwoord: waarschijnlijk wel )
|
|
|
Post by isis on Jan 7, 2007 18:44:54 GMT 1
Van de eerste drie lessen zijn er een aantal meervoudsvormen te vinden in de herhalingsoefeningen na les 3, dus die zou ik ook leren. Voor de rest ben ik van plan enkel de meervouden te leren die in de cursus vermeld staan. De tijd die ik zou verdoen aan het opzoeken van de andere meervoudsvormen kan ik volgens mij beter investeren in gewoon de rest van Arabisch beter te studeren.
|
|
|
Post by stephdefranstalige on Jan 7, 2007 22:11:07 GMT 1
Bedankt Isis, dat lijkt me een goed plan... En sorry iedereen voor "K7", er zijn reflexen... 'kan het niet verbergen wat mijn moedertaal is, wat jammer;)
|
|
|
Post by stephanie on Jan 11, 2007 18:37:44 GMT 1
Ik wou even meedelen dat ik eigenlijk besloten heb geen lid te worden van het 'ik leer mijn meervouden'-clubje..tenzij de enkelen die gewoon blijven hangen als 'duruus' blijf ik tijdens deze examenreeks een leek op dat gebied. Zal dat in m'n nadeel spelen? vast wel kan me er niet mee bezighouden
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 11, 2007 19:45:40 GMT 1
Hey Stephanie! Geen nood, ik ben losse medewerker van het clubje. Als het mij uitkomt, onthoud ik de meervouden wel. Is er een lieve 2de bacher in de zaal om ons te helpen? Hamert Van Mol hier echt op tijdens het examen?
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 11, 2007 21:16:59 GMT 1
Ik heb ook echt geen tijd en goesting meer om die meervouden te leren. Enkele blijven gemakkelijk hangen, zoals kutub, en een paar die ik reeds van vorig jaar ken (jammergenoeg niet al te veel gezien toen)... Enkelvoud kan ik, kan een dualis vormen, en hij kijkt vooral of je je woordje kent, en dan de juiste naamval enzo gebruiken, en hopen datie ni teveel meervouden vraagt natuurlijk....
|
|
|
Post by isis on Jan 11, 2007 22:25:43 GMT 1
Ik was begonnen met alle 'speciale' meervouden in een lijst te zetten, en ben tot de conclusie gekomen dat externe meervouden eerder de uitzondering zijn dan de regel...
Het zijn er mij nogal veel, dus ik denk dat ik het ook maar zal opgeven om ze allemaal te leren. Tenzij ik op een bepaald moment wat tijd op overschot heb, maar ik heb niet de indruk dat dat het geval zal zijn.
Anderzijds: nu we de getallen van 1 tot 10 geleerd hebben, zullen er toch wel redelijk wat meervouden opduiken, vrees ik...
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 12, 2007 9:23:39 GMT 1
Is er nergens een tweede bacher aan wie we kunnen vragen of hij daar veel aandacht aan besteedt? Kzou het eigenlijk ni mooi vinden van hem moest het hele examen vol meervouden zitten. Nouja, zoals eerder gezegd, ik zorg dat ik het woordje ken én de spraakkunst, en dan krijg ik nog wel een stuk van mijn punten voor die verdomde meervouden...
|
|
|
Post by marliese on Jan 12, 2007 11:02:16 GMT 1
héla! ik denk dat jullie je niet te veel zorgen moeten maken om de meervouden. ik kan mij precies herinneren dat ik vorig jaar ook zoiets had van die meervouden leer ik maar oppervlakkig, en ik heb er in geen geval een slecht resultaat aan over gehouden. er kwamen uiteraard wel een aantal meervouden voor op het examen (het is ook wel een apart grammaticapuntje), maar ik dacht dat hij voor de zinnetjes van de andere grammaticapunten over het algemeen enkelvouden gebruikte. ik denk dat je het een beetje voor jezelf moet beslissen of je ze echt allemaal leert, maar zoals ik zei, je kan evenzeer een goed resultaat halen als je niet alle meervouden perfect kent. bovendien kan ik mij herinneren dat de resultaten voor het kerstexamen vorig jaar verdacht goed waren wie zijn best doet, zal er wel de vruchten van plukken. in elk geval veel succes ermee! marlies
|
|
|
Post by david on Jan 12, 2007 17:11:21 GMT 1
kunnen onregelmatige meervouden nog een naamval krijgen? blijkbaar wel.
|
|