|
Post by isis on Jan 9, 2007 22:13:53 GMT 1
Bij het leren van Arabische woordenschat gebruik ik regelmatig ezelsbruggetjes, het ene al wat belachelijker dan het andere. Ik vroeg me af of jullie ook zo'n absurde ezelsbruggetjes hebben. Hier alvast mijn twee meest vergezochte: 7awla --> owl --> een uil kan zijn hoofd helemaal RONDdraaien --> rond, over ba3da (na) en qabla (voor) onthou ik door aan water te denken: ba3da --> baden en qabla --> kabbelen. Om het verband te maken tussen de betekenis van de woorden en 'water', denk ik aan een zwembad waar aan de muur een uurwerk hangt. Vergezochter dan dat kan het volgens mij niet... Het woord voor echtgenoot kon ik nooit onthouden, tot ik dit verband vond: noten = jawz --> echtgeNOOT = zawj Ik ben eens benieuwd naar jullie geniale vondsten
|
|
|
Post by stephdefranstalige on Jan 10, 2007 0:11:07 GMT 1
Hey Isis, ik ben blij om dat te lezen, dan voel ik me niet helemaal alleen meer! LOL. Ik heb ook domme ezelbruggetjes, enfin probeer want soms zijn er enkele die op elkaar lijken, dus het wordt nog moeilijkker! Ik heb er maar met ook Franse woorden of zelfs Engelse woorden. Als iem het moeilijk heeft met een woord mag ie/ zij vragen want misschien heb ik ook een "moyen mnémotechnique"(ezelbruggetje) ,mooi woord in het Frans, niet waar? Ook dat is moeilijk in het Frans... Ah, bedankt voor je "tips", Isis. Ik heb er een voor noten, als dat echt naar het fruit verwijst, dan denk ik aan het Engelse JAW(s in het mvd), dat KAAK betekent, je hebt je kaak nodig om noten te eten... ja , het gaat erg met mij,'k weet het...
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 10, 2007 9:56:32 GMT 1
Bij Jawz denk ik aan de film 'Jaws', en dan denk ik dat die haaien reusachtige tanden hebben, waarmee ze heel eenvoudig noten kunnen kraken... Ik hoop stiekem dat Barbara post in dit topic, want qua vergezochte ezelsbruggetjes, is zij toch de kampioene... ;D
|
|
|
Post by brecht on Jan 10, 2007 11:04:04 GMT 1
Tja probeer maar eens 'beambte' te onthouden... helemaal ni moeilijk!!! hé (moet ge er bij denken eh ) 'Moe(aka moeder)-was-af!' (nl de vaat doen, in mijn verwrongen levens visie houdt dat echt steek, vraag mij ni waarom)
|
|
|
Post by david on Jan 10, 2007 11:26:19 GMT 1
tuin: bustaan... tsja, wat is de tuin van een arabier een boestijn dus he diep: 3amiiq lijkt mij een uitdaging om een woord te vinden dat nog dieper klinkt dan dat fijne topic
|
|
|
Post by isis on Jan 10, 2007 11:48:35 GMT 1
Voor "jawz" denk ik ook aan kaken, meer bepaald zo'n notenkraker in de vorm van een rood mannetje dat met zijn kaken een noot kraakt: Voor "rond" denk ik aan: "da wa rond!" (= zo rond!) --> mudawwar = rond Iemand die vuil is, wast zich niet genoeg --> wasikh Open: je moet maf zijn om te denken dat het toe is --> maftuu7
|
|
sarah
burtuqaala
|
Post by sarah on Jan 10, 2007 18:42:17 GMT 1
"hadieqa" --> "ha, die kat ...zit in de TUIN" "chariga" --> een garage die staat meestal BUITEN
|
|
|
Post by isis on Jan 10, 2007 23:18:42 GMT 1
"chariga" --> een garage die staat meestal BUITEN khaariga, is dat niet het woord waarop "Kharijieten" gebaseerd is? Omdat die zich afscheiden en dus "buiten" komen te staan... allez, ik onthou dat woord toch in ieder geval zo
|
|
|
Post by Baba on Jan 14, 2007 16:49:48 GMT 1
Hihi het blijft verdacht stil van mijne kant hé Elisabeth.
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 14, 2007 18:27:55 GMT 1
Komaan Baba, en deel het geheim van 'den daif' met je mede-Arabisten! Dan kan er morgen, als Van Mol dat woordje vraagt, nog eens gelachen worden, in deze donkere tijden...
|
|
|
Post by david on Jan 14, 2007 18:37:32 GMT 1
Hela, jullie denken toch niet aan bepaalde namen bij 'daif'?? Zelf denk ik aan 'david' bij DaabiT, officier
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 14, 2007 19:56:15 GMT 1
Nieje Manneke, Nieje! Bij Daif dachten we aan iets anders, en niet aan een persoon of zo! Check Barbara hierover, anders wordt ze misschien boos dat ik haar ezelsbruggetje verklap... 'Daabit' is wel fijn. Die ga ik onthouden!
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 14, 2007 21:21:36 GMT 1
Zo grappig, echt gene zever, als ik officier moet zeggen denk ik ook aan je naam David !
Hihi
|
|
|
Post by david on Jan 14, 2007 23:09:53 GMT 1
Jullie zijn de eerste soldaten van het leger waarmee ik het verwaande Leuven onder Kessel-Lose heerschappij zal brengen ;D
|
|