|
Post by stephanie on Jun 6, 2007 11:48:42 GMT 1
Hoi, op het eerste kan ik nog net een antwoord geven...staat het werkwoord voor het onderwerp dan komt het ermee overeen in geslacht, maar niet in getal, dus steeds in het enkelvoud...als het werkwoord volgt op het onderwerp komt het ermee overeen zowel in geslacht als in getal. En voor dat tweede, als je dat bedoelt, is het zo dat bij dieren en zaken in het meervoud (zowel mannelijk als vrouwelijk) het werkwoord in het vrouwelijk enkelvoud staat. Van dat laatste ben ik niet meteen zeker, wij hebben dat volgens mij alleen maar als voorbeeld in het enkelvoud gezien.. Nog veel succes!
|
|
|
Post by isis on Jun 6, 2007 13:10:09 GMT 1
Bedankt!
Ik heb nog een vraagje: in de eerste zin bij de oplossingen van oefening 1 van 18b staat: astayqiZu 'l-saa3ata 'l-saabi3ata wa 'l-thultha.
Moet dat niet zijn: fii 'l-saa3ati 'l-saabi3ati ? Of is dat bij het werkwoord istayqaZa niet nodig?
|
|
sarah
burtuqaala
|
Post by sarah on Jun 6, 2007 15:32:39 GMT 1
hey Isis, ik denk dat een tijdsaanduiding ook zonder fie kan staan, gewoon in de accusatief (in het nederlands kan je er dan "om" bijvertalen). Welk werkwoord het is, maakt niet uit denk ik.
|
|
|
Post by julien on Jun 6, 2007 16:18:28 GMT 1
ik zit ook met een probleem namelijk de afgeleide gebrekkige werkwoorden de afgeleide gebrekkige werkwoorden van de 2e,3e en 4e vorm worden vervoegd zoals "groep b" van de gebrekkige werkwoorden maar weet iemand hoe worden de gebrekkige werkwoorden van de 5e, 6e,... vorm vervoegd?
|
|
|
Post by isis on Jun 6, 2007 23:03:10 GMT 1
Hmm, dat weet ik ook niet eigenlijk En ik heb nog een klein vraagje: Ik heb tijdens de laatste les iets genoteerd over de vervoeging van het werkwoord Hayyaa ("groeten", gebrekkig werkwoord van de IIde vorm). De derde persoon mannelijk meervoud daarvan zou zijn: yuHayyiina --> moet dat niet zijn: yuHayyuuna? Ik veronderstel dat ik dat verkeerd genoteerd heb? Anders begrijp ik dit niet goed. Waarschijnlijk heb ik het verward met de tweede persoon vrouwelijk enkelvoud, die dan tuHayyiina zou moeten zijn. Klopt dat? Die werkwoorden zijn eigenlijk wel behoorlijk verwarrend. Ik begin er nu pas wat inzicht in te zien, na er een hele dag mee bezig te zijn.
|
|
sarah
burtuqaala
|
Post by sarah on Jun 7, 2007 8:47:39 GMT 1
ik heb dat van die 5e en 6e vorm ooit s aan Van Mol gevraagd, omdat ik dacht dat die vervoegd werden op het einde zoals bv 'beqa -->jebqIE" maar blijkbaar wordt in de 5e en 6e vorm de alifmaqsura niet omgezet in een 'ie' op het einde maar blijft het een alifmaqsura.
|
|
|
Post by Charlotte on Jun 9, 2007 18:12:00 GMT 1
Ligt het aan mij of hebben we '' het is 5 minuten voor 6" niet gezien? enkel een kwartier of twintig minuten? shokran jazeelan
|
|
|
Post by veerle on Jun 10, 2007 9:26:39 GMT 1
Dat stond idd niet in de cursus, maar ik heb het een van de laatste lessen gevraagd. Dat wordt dan gewoon i.p.v. 'illaa thulthan (twintig voor), 'ilaa chamsa daqaa'iqa (dus 'vijf' staat dan ook in de accusatief, maar bepaald in genitiefconstructie met 'minuten'). Hoop dat dat de oplossing van je vraag was!
|
|
|
Post by Charlotte on Jun 10, 2007 10:21:01 GMT 1
dankjewel
|
|
|
Post by isis on Jun 10, 2007 15:19:07 GMT 1
AV 00.17, waar is dat precies? Is dat daar in de buurt van waar we vorig jaar ons examen geschiedenis hadden?
|
|
|
Post by Baba on Jun 10, 2007 17:59:15 GMT 1
Geweldige vraag Isis! Ik was bang dat ik deze nacht alweer met zulke paniekerige vraagjes zou moeten afkomen. Ik kijk dan ook uit naar het antwoord...
|
|
|
Post by veerle on Jun 10, 2007 21:10:07 GMT 1
Dat is blijkbaar in de straat van Alma 2, dichtbij het stadspark! Mijn moeder heeft het ff voor mij willen opzoeken... Ik vertouw erop dat ze t juist heeft... Als je met je rug naar het stadspark staat en met je gezicht naar die alma, is het de straat links... Preciezer dan dat weet ik het ook niet... Maar hoop dat je er al iets mee bent!
|
|
|
Post by elisabeth on Jun 11, 2007 15:42:37 GMT 1
Even nieuwsgierig doen en... Hoe ging het vandaag? Ik heb aan jullie gedacht toen ik mijn eigen geschrift niet meer kon lezen in mijn nota's van Joodse geschiedenis! Het leek een beetje Arabisch.
Tot vrijdag (behalve de 'joodse geschiedenissers', die zie ik woensdag al)!
|
|
|
Post by marthe on Aug 17, 2007 8:02:21 GMT 1
Hallo allemaal ! Ik weet niet of hier nog veel volk op kijkt maar ik heb een klein vraagje: Ik zie dat er meerdere mensen zijn die zowel Modern Standaard Arabisch A als B opnieuw moeten doen. Nu is mijn vraag : dat staat op dezelfde dag en hetzelfde uur. Is dit dan gewoon één groot examen of klopt er iets niet en moeten we dat met de ombudsdienst regelen?
|
|
|
Post by stephdefranstalige on Aug 22, 2007 14:50:45 GMT 1
Hallo! ik moet alleen maar Arabisch 1a herdoen,het andere deel had ik niet bijgewoond. En voor Arabisch 1a, vinden de verschillende delen op 27 augustus plaats. Het schriftelijk is om 9 uur in MSI 0028 en het mondelinge om 14u, in de ILT, maar k' weet niet precies waar.
|
|