|
Post by carlovic on Jun 28, 2007 12:24:03 GMT 1
ok mijn vragen
1) leg uit: de marokaanse koning kan terecht zeggen: l'état c'est moi 2) leg uit waarom de regering huiverachtig is tegenover stedelingen (ivm opstanden), en leg ook uit hoe politiek geweld ontstaat 3) geef de 2 basismanieren waarop een overheid kan ingrijpen in de economie (hier heb ik lang over moeten nadenken; ik begreep niet goed wat hij bedoelde met 2 basismanieren, maar blijkbaar ging het over de bunker of bully regering)
nog veel succes allemaal
|
|
|
Post by isis on Jun 28, 2007 13:01:04 GMT 1
helena: ik denk dat het antwoord op de vragen een beetje kan variëren, naar gelang waar je op dat moment aan denkt. Ik heb, in het kort, ongeveer het volgende geantwoord: 1. De leiders in de MONA begunstigen hun politieke elite. Waarom is dat slecht voor de economie van de regio?Ze sluiten zichzelf af van de bevolking, en houden zich dus met een steeds kleinere groep mensen bezig. Naar het grootste deel van de bevolking wordt niet omgekeken. En ik heb daaraan toegevoegd dat de instituties zwak zijn door hun begunstiging, maar dat was een eigen toevoeging, daarom niet persé wat hij als antwoord verwacht op deze vraag. 2. Leiders in de MONA vinden van zichzelf dat ze de saamhorigheid bevorderen. Het tegendeel is echter waar. Verklaar.De leiders hebben alle macht, en beschouwen zich als het element dat de samenleving samenhoudt. Maar hierdoor heeft het volk geen enkele inspraak, wat juist de eenheid tegengaat (groepen die tegenstand bieden e.d.). Dat waren mijn uitgangspunten, en van daaruit ben ik dan verder gaan uitwijden.
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jun 28, 2007 15:11:03 GMT 1
mooizo! Seg bedankt om dat hier zo nog allemaal te posten he, zo na jullie examen, tis alleszinds een erg grote hulp!
|
|
|
Post by veerle on Jun 28, 2007 17:42:02 GMT 1
Ik vind die vragen precies toch maar vervelend... Ik heb het gevoel dat je daar soms bijna niks op kunt antwoorden! Die eerste van Carl bijvoorbeeld... wat zeg je daar dan allemaal op? Ik dacht eerst: dat hij door de publieke sector eigenlijk alles beheerst, maar Marokko is een liberale monarchie en die stimuleren juist de privé-sector... :s Of is het gewoon dat hij, zoals zo veel leiders van MONA, het corporatisme toepast en daardoor zogezegd het hele volk vertegenwoordigt? Iemand die kan helpen? :s Wat ik me ook afvroeg: hoe is het examen juist geregeld? Hoeveel voorbereidingstijd heb je enzo? En het is toch niet zoals bij letterkunde, dat je als enige moet zitten voorbereiden terwijl Nawas wacht...? Daar wordt ik namelijk nogal zenuwachtig van...
|
|
|
Post by veerle on Jun 28, 2007 17:42:49 GMT 1
Oeps! Zo'n kanjer van een schrijffout! Word ik, bedoelde ik. Sorry! :-)
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jun 28, 2007 18:12:24 GMT 1
Ik zou inderdaad bij de vraag over Marokko zeggen dat de koning = aan de staat Hij is eigenlijk alle staatsorganen in één en "spreekt" voor het volk Het corporatisme is hier dus ook van toepassing, koning = de staat = het brein van het lichaam Het is ook daarom dat ze zo'n schrik hebben voor wanneer de koning zou wegzijn, want hierdoor vallen alle bestaande politieke instituties (die momenteel gewoon gelijk zijn aan de koning) weg en moeten ze hier iets anders op vinden...
Nuja, ik ben ook geen sociaal economisch wonder, kan alleen maar zeggen wat ik zou antwoorden...
En ik zou niet al te veel schrik hebben voor de vragen. Ik had dat eerst ook, maar ik denk (en heb het ook al gehoord) dat de prof je wel in goede banen leidt. Als je je cursus wat kent, zal je wel kunnen redeneren en een goed antwoord kunnen formuleren...
|
|
sarah
burtuqaala
|
Post by sarah on Jun 28, 2007 18:29:36 GMT 1
veerle, je mag per 4 binnen en mag dan voorbereiden en dan om de beurt naar hem gaan, maar je hebt zeker meer dan genoeg voorbereidingstijd hoor + ik vind dat het examen nog is meegevallen, echt, je moet je geen zorgen maken, hij helpt goed als je t even kwijt bent en laat ook weten of het goed was of niet (bij mijn weten was het bij iedereen al goed) mijn vragen: - waarom kent het MO een lange traditie van oorlog? - bespreek het onderwijs in MONA - hoe snel groeit de bevolking van MONA aan? een goede raad van tante sarah: maak je echt niet teveel zorgen, want uiteindelijk berusten de antwoorden op de vragen eerder op logisch nadenken dan op de cursus...dus relaxe is de boodschap!! Veel succes, doe da goe!!
|
|
|
Post by stephanie on Jun 28, 2007 18:38:31 GMT 1
en waarom die traditie van oorlog? expansie van het rijk, nobele bezigheid volgens arabische waarden....? zoiets?
|
|
sarah
burtuqaala
|
Post by sarah on Jun 28, 2007 18:45:52 GMT 1
eigenlijk moest ge bij die vraag van "traditie van oorlog" maar één ding antwoorden, en dat is "gunstige geegrafische positie" --> maw: iedereen wil dat gebied hebben owv die ligging (en ook owv olie) en daar is dus veel om gevochten
|
|
|
Post by stephanie on Jun 28, 2007 18:49:10 GMT 1
i see...danku zeer tante sarah
|
|
|
Post by veerle on Jun 28, 2007 19:01:50 GMT 1
Heel erg bedankt! Ik denk dat ik het al een ietsje beter zie zitten... Het is toch niet zo dat ik er compleet niks van weet, denk ik... Dus het zou toch enigszins moeten gaan. :-) Bedankt voor het geruststellen! :-)
|
|
|
Post by isis on Jun 28, 2007 19:34:33 GMT 1
Zie het gewoon als een babbeltje met Nawas, waarbij je zelf het meeste aan het woord komt. Ik ben nog nooit zo ontspannen geweest op een mondeling examen, en in mijn geval wil dat al wat zeggen Ah, en Veerle: als je een fout geschreven hebt, kan je dat aanpassen door boven het berichtje waarin je een fout gemaakt hebt op "modify" te klikken. Je kan dan de inhoud van je bericht aanpassen.
|
|
|
Post by marthe on Jun 28, 2007 20:02:39 GMT 1
Heeft het veel nut dat ik nu vooral nog mijn notities aan het nakijken ben en een overzicht van de verschillende landen? Of moet ik mij meer baseren op de samenvatting van het boek als mijn laatste houvast nu .. ? Allemaal heel hartelijk bedankt die hier moeite in willen steken zo na jullie examens. En inderdaad ook dankuwel tante sarah en isis . Jullie stellen mij ook een beetje meer gerust. Toch ben ik nog bang dat ik de meest vreselijke vraag ga krijgen waar ik mij totaal niet op had voorbereid of nog nooit bij heb stilgestaan. Maar dat moeten we dan maar ondergaan en hopen op de genadigheid van onze lieve Prof. Nawas . In sha'allah!
|
|
|
Post by Baba on Jun 28, 2007 20:31:20 GMT 1
Kan iemand me zeggen welke landen in theorie als democratie beschouwd worden? Ik zit een beetje vast, Israel, Iran, Turkije en Libanon maar wat met Egypte, Algerije en misschien Marokko? Want Marokko heeft naast de koning toch ook een parlement? Ik heb de voorlaatste les gemist en het lijkt me dat juist in die les nogal nuttige dingen verteld zijn.
|
|
|
Post by veerle on Jun 28, 2007 20:43:20 GMT 1
Degenen die als democratie beschouwd moeten worden, heeft hij eens gezegd, waren Israel, Libanon, Egypte, Algerije, Iran en Turkije. Zo staat het althans in mijn nota's van de les van 23/3 (onder "in naam democratisch")... Maar hij heeft dus ook gezegd, dat geen enkel land écht een democratie is. Ik denk Israel wel, maar dan enkel voor de joden. Maar Turkije... is dat niet wél echt een democratie? Hoe zou het anders kans maken om bij de EU te komen? Ik vraag me ook wel af of Algerije nu echt zo democratisch is... En Marokko, dat had ik niet bij dat lijstje staan, maar in het boek (of beter de samenvatting :-)) staat toch dat de liberale monarchieën al een beetje naar electorale democratie toegingen, zij het nog niet genoeg... Hoe het momenteel met Egypte zit, weet ik ook niet zo goed...
En Isis, bedankt voor de 'tip'! Ik had daar niet op gelet! In 't vervolg zal ik er aan denken. :-)
|
|