|
Post by Baba on Jun 18, 2007 13:56:04 GMT 1
Vraagje over Letterkunde (misschien volgen er nog wel meer): in de les over de romantraditie: Is het boek 'Eva zonder Adam' geschreven door Muhammad Taymur of door Muhammad Husayn Haykal (de auteur van 'Zaynab') ? Daarover zijn mijn notities namelijk nogal vaag.
|
|
|
Post by Baba on Jun 18, 2007 14:58:42 GMT 1
Nog eentje ... Hoe hebben jullie de derde fase van Nagieb Mahfoez genoemd? Maatschappelijk / psychologische / symbolische fase ? Alledrie of heb ik er verzonnen ?
|
|
|
Post by julien on Jun 18, 2007 15:17:19 GMT 1
bij de derde fase van mahfoez heb ik
maatschappelijk-psychologische fase
|
|
alia
amiir(a)
|
Post by alia on Jun 18, 2007 16:13:44 GMT 1
Op u 1e vraag: dat staat in de 1e hand-out, een zekere Laashien. Veel succes, en mss tot woensdag
|
|
|
Post by isis on Jun 18, 2007 16:43:49 GMT 1
Over welke hand-outs gaat het? Ik heb volgens mij geen hand-outs over de roman, enkel een artikel. 'k Heb wel een les gemist ergens in het begin van het semester, misschien ligt het daaraan.
Ik heb ook een vraagje: wat is fictie-belletristisch proza?
|
|
|
Post by Baba on Jun 18, 2007 16:50:04 GMT 1
Ik zie inderdaad net dat m'n vragen beantwoord worden in dat artikel, sorry, volgende keer zal ik eerst mijn kot doorzoeken naar verloren papieren vooraleer ik met m'n vragen afkom. Isis, daar ben ik nog niet, als ik er ben en het begrijp, dan laat ik het weten.
|
|
|
Post by elisabeth on Jun 18, 2007 17:20:39 GMT 1
Bij de derde fase van Mahfouz heb ik 'maatschappelijk-filosofisch'. Hmmm, iemand een derde mening? 'Eva zonder Adam' vind ik niet meteen. Als ik het morgen tegenkom zal ik het hier zeker posten. Nog een vraagje: zou Daniëls vragen naar de inhoud van de romans die we besproken hebben (Kanafani, Shoekri en Salih)?
|
|
sarah
burtuqaala
|
Post by sarah on Jun 18, 2007 17:35:54 GMT 1
bij de 3e fase heb ik ook "maatschappelijk filosofische fase" staan . Ik denk wel dat ze het gaat hebben over de inhoud, want aan de hand van de inhoud is de bespreking gemaakt. Ik ga de boeken wel niet opnieuw lezen, maar gewoon mijn notas daarover leren en daar staan wel af en toe verwijzingen in naar de inhoud. Isis, bij "fictie-belletristische proza" heb ik opgeschreven 'poezie om mooi te schrijven'. Kheb het woord is opgezocht in een woordenboek en daar stond "belletristisch = de kunst om mooi te schrijven, afkomstig van samentrekking van "belle en lettre", dit is alles wat ik erover weet, khoop dat je er iets mee bent.
|
|
|
Post by isis on Jun 18, 2007 20:33:17 GMT 1
Bedankt Sarah, da's zeker een hulp. Het heeft immers nogal weinig zin om te zeggen "al-Jahiz schreef belletristisch proza", als je niet weet wat het betekent... Is het zo dat belletristisch proza deel uitpaakt van de adab? Ik raak daar niet goed aan uit eigenlijk, die adab. En nog een aantal andere vragen: * Heeft iemand de vocalisatie van die 5 dichters die in alle lijsten van de mu'alaqaat voorkomen? Imru 'l-Qays, Zuhayr ibn abi S(?)lma, al-A'sha, Labid, Tarfa ibn (?) --> wie kan het aanvullen? Voor de verzameling van klassieke gedichten heb ik geschreven dat de diwaan (verzameling van het werk van één dichter) het meest gebruikelijk is, en dat die diwaans op hun beurt meestal volgens thema, en vervolgens ook volgens alfabet zijn gerangschikt. In de hand-outs staat dat onder elkaar als verschillende manieren om gedichten te rangschikken. Heb ik dat nu verkeerd genoteerd, of kloppen mijn nota's? Bij de 'andere genres' van klassieke poëzie: wat is de vocalisatie van de "beschrijvingen" w-S-f ? Bij de romantiek van de moderne poëzie: al-Mahjar, is dat de tegenhanger van de Apollo-groep, die ervoor gezorgd heeft dat de Apollo-groep moest sluiten? En die dichters die daaronder vermeld staan: van Khalil Jubran weet ik zeker dat die deel uitmaakte van al-Mahjar, maar hoe zit het met die drie Egyptische (al-'Aqqad en zo) en die Tunesische schrijver (abu 'l-Qasim al-shabbi)? Maken die ook deel uit van de Mahjar-groep, of zijn dat gewoon willekeurige romantische dichters? Hebben jullie al veel gedaan? Ik ben er vandaag alleen maar in geslaagd alles eens te lézen (en dan heb ik 'de Arabische tuin' nog overgeslagen...)
|
|
|
Post by julien on Jun 18, 2007 20:48:47 GMT 1
volgens mij is die belletristische proza deel van adab. is ook maar een klein deel dus niet zo belangrijk volgens mij als ze daar iets van vraagt zal het maar een bijvraag zijn denk ik.
vocalisatie van "beschrijving" is wasf
voor de rest concentreer ik mij vooral op het deel van de roman, poëzie ga ik alleen de grote lijnen leren aangezien we, volgens mij, meer tijd aan de roman hebben besteed.
Willen diegenen die letterkunde woensdag hebben zo vriendelijk zijn om hun vragen te posten voor de mensen die het vrijdag hebben (zoals ik).
Julien
|
|
|
Post by Charlotte on Jun 19, 2007 12:30:48 GMT 1
Aan Isis, Eerste vraag: Imru 'l-Qays, Zuhayr ibn abi Sulma, al-A'sha, Labiid, Tarfa ibn al 3abd Tweede vraag: Ik heb staan dat de gedichten eerst gerankschikt zijn ten eerste volgens thema en vervolgens binnen die rangschikking volgens eindrijm Vierde vraag: ivm de mahjar: usinfo.state.gov/journals/itsv/0200/ijse/abinader.htm. Hier staat dat de mahjar een literaire organisatie was van schrijvers in het buitenland. In onze handout eindigt het stukje over de mahjar vanaf: Egypte: .... Het heeft dus volgens mij niets te maken met de apollogroep. In mijn notities staat dat de apollogroep moest sluiten onder druk van ''de advocaten van de romantische idealen". En die andere auteurs zijn gewoon vbn van romantische schrijvers in andere landen. Veel succes! Charlotte
|
|
|
Post by isis on Jun 19, 2007 15:43:26 GMT 1
Enorm bedankt!
Over de Apollogroep staat in mijn nota's dat er twee groepen waren die voor vernieuwing binnen de poëzie waren, en dat het dus ironisch is dat één van die twee groepen (namelijk de Apollo-groep) moest sluiten vanwege rivaliteit tussen de twee groepen. Vandaar dat ik me nu afvraag of die tweede groep dan de Mahjar was, want in de hand-outs is dat niet zo duidelijk.
|
|
|
Post by Charlotte on Jun 19, 2007 16:03:30 GMT 1
Ik geloof dat die tweede groep die egyptenaren waren en dat die dan rivaliseerden en zorgden dat de apollogroep moest sluiten...
|
|
alia
amiir(a)
|
Post by alia on Jun 20, 2007 9:06:14 GMT 1
Ok, hier zijn ze dan: - Auteur van mannen in de zon, korte biografie (hoe is hij overleden, die groep waarin hij zat, ...)+ belangrijkste werken (Return to haifa, all that's left to you) - Libanese schrijfsters ander perspectief over de burgeroorlog dan schrijvers, leg uit - liefdespoëzie (gazal) + vb van dichter jachtpoëzie ( tardiya) + vb van dichter je krijgt wel de arabische woorden dus leer die vooral Veel succes iedereen
|
|
|
Post by isis on Jun 20, 2007 9:25:48 GMT 1
Mijn vragen:
- Khamriyyah + voorbeeld (dichter), en qit'ah
- Sadaa'iik (wist ik niet, maar blijkbaar zijn dat die pre-islamitische bastaarddichters die zich terugtrekken uit de maatschappij en zo)
- Hongerjaren: wat is het verschilt tussen het leerproces en het initiatieproces, + 3 aspecten.
Twee detailvragen over poëzie... 'k had betere vragen kunnen trekken, maar allez, ik heb twee van de drie vragen redelijk goed kunnen beantwoorden dus 't zal wel oké zijn denk ik.
|
|