|
Post by jutta on Sept 19, 2007 12:16:08 GMT 1
hey iedereen, ik kijk ongeveer elke dag eens of ons lessenrooster al op internet staat en elke keer staan er slechts drie vakken op, MSA, gesch 3, en encyclopedie, in het begin dacht ik dat daar nog enkele vakken bij gingen komen maar toen keek ik in mijn ISP en deze drie vakken zijn de enige van de verplichte vakken die het eerste semester gedoceerd worden. dat wil dus zeggen dat in ons eerste semester er slechts voor 18 sp verplichte vakken zijn, en het tweede semester voor 32 sp. Heb ik dat nu goed begrepen? ik dacht dan al mijn keuzevakken in het eerste semester te nemen maar ook Turks wordt enkel het tweede semester gedoceerd... hebben jullie dat ook al gezien en weten jullie misschien of we hier iets aan kunnen doen??? groetjes Jutta
|
|
|
Post by isis on Sept 19, 2007 12:37:13 GMT 1
Heb jij je ISP al doorgestuurd? Ik zie namelijk nog niks in mijn uurrooster staan. Het probleem is dat ik een vak wou volgen dat enkel in het tweede semester wordt gegeven (internationale politiek vanaf 1945), maar aangezien we blijkbaar veel vakken pas in het tweede semester krijgen (inclusief Turks), zie ik dat toch niet zo goed zitten... er staat echter nergens een lijst van welke vakken we kunnen kiezen binnen de module cultuur & maatschappij, dus ik weet ook even niet meer wat te doen
|
|
|
Post by paul on Sept 21, 2007 18:57:52 GMT 1
Jullie uurrooster (ikzelf ben 3e bach) lijkt inderdaad nogal onevenwichtig. Maar ik kan jullie wel vertellen dat Encyclopedie heel wat zwaarder is dan de 3 STP laten vermoeden - er zijn heel wat werkjes en groepswerken te maken, vooral dan in het begin, al is er geen serieus examen. Daarentegen zijn vakken als Klassiek Arabisch relatief licht (tenzij misschien voor degenen die grote problemen hebben met gewoon Arabisch, maar dan nog, bij Klassiek mag je een woordenboek gebruiken op het examen). Dus ik zou me niet teveel fixeren op dat grote verschil in STP. Als je in het eerste semester echt voelt dat je tijd overhebt kan je gewoon extra moeite doen voor Arabisch... Maar goed, dat was vorig jaar, en wij hadden toen wel degelijk Turks in het eerste semester. Ik zou inderdaad aanraden om toch minstens één en eventueel twee keuzevakken te kiezen in het eerste semester. Geschiedenis van de Balkan is een aanrader voor al wie in geschiedenis geïnteresseerd is (uitstekende prof, het examen is wel relatief zwaar). Maar wij hebben jullie systeem van minors niet, dus is er geen precedent voor wat je in welke minor kunt kiezen... ik vermoed dat ze bij cultuur en maatschappij aan vakken als Anthropologie denken (dat is wel een buisvak, van wat ik gehoord heb), en sociologische of politieke vakken. Internationale politiek is volgens mijn jaargenoten inderdaad de moeite waard, maar wel bijzonder zwaar. Als alternatief kunt ge Geschiedenis van de Internationale Betrekkingen proberen: zelfde prof, ik vermoed (maar ben niet zeker) zelfde stijl, maar dan wel in het eerste semester en i.p.v. 1945 tot nu is het 1815 tot 1919. Zie www.kuleuven.be/onderwijs/aanbod/syllabi/S0B47AN.htm
|
|
|
Post by elisabeth on Sept 23, 2007 17:18:28 GMT 1
Helaba! Ik heb het ook al opgemerkt, hoewel mijn 2de semester wel ietsiepietsie lichter gaat zijn. Maar Isis, als je een toestemming aanvraagt bij het secretariaat kan je ook Communicatiewetenschappen (6) doen bij 'Cultuur en Maatschappij'. Naar het schijnt een aanrader. Het wordt woensdagnamiddag en donderdagvoormiddag gedoceerd! Anders is er ook nog 'Samenleving: feiten en problemen' (4), dinsdag en woensdagnamiddag.
Tot dinsdag!
|
|
|
Post by isis on Sept 23, 2007 21:21:08 GMT 1
Ik heb ondertussen mijn ISP doorgestuurd met "geschiedenis van de internationale betrekkingen" als keuzevak. Morgen ga ik eens navragen of dat toegelaten is. Nu zie ik mijn uurrooster wel in Toledo, en daar is toch iets bizars mee: volgens mij unavailable courses hebben we 1 hoorcollege en 1 werkcollege van Turks. Die zouden volgens ons ISP in het tweede semester moeten vallen. In mijn uurrooster staat echter geen enkel hoorcollege, maar wel 3 werkcolleges voor Turks, waarvan er twee in het eerste semester zouden vallen en één in het tweede Nu ja, dat zal waarschijnlijk een foutje zijn. We zien wel...
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Sept 25, 2007 9:06:11 GMT 1
Elisabeth, waar heb jij gezien dat communicatiewetenschap ook op woensdag gegeven wordt? Het leek me wel interessant, maar hoe ik het op het uurrooster zie staan is het de donderdag van 11-13 en als ik me niet vergis hebben we dan Arabisch...
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Sept 25, 2007 16:47:45 GMT 1
Dag mensies,
ik hoop dat ik hiermee wat voor duidelijkheid kan zorgen, mailtje van Annelies Declerck:
"Ondertussen heb ik al het een en ander uitgevist:
Blijkbaar hebben de faculteiten van economie en sociologie de laatste twee weken nog vakken verplaatst, waardoor er nu meer overlappingen zijn met vakken van onze richtingen. Als er echt veel studenten zijn van jouw jaar die met dit probleem zitten, dan zou ik eventueel aan de docent Arabisch vragen of hij enkele uren Arabisch kan verzetten. Ik vermoed dat het binnen zijn uurrooster wel mogelijk zal zijn. Als jullie het moeilijk vinden om dit te vragen, dan mogen jullie bij mij langskomen en zal ik hem daarover even aanspreken.
Bovendien was het tot vorig jaar zo dat de keuzelijst voor jullie vastlag, waardoor er rekening kon mee gehouden worden bij het opstellen van de uurrooster. Vanaf dit jaar hebben jullie echt volledig vrije keuze, maar daardoor kan het secretariaat niet met alle mogelijke opties rekening houden.
Communicatiewetenschap is een vak van 52 uur, dwz dat het vier uur per week wordt gegeven.
En dan toch wat goed nieuws: Je hebt inderdaad ook Turks in het eerste (en tweede) semester. Dit is een fout in het programmaboek, en werd wel al juist aangepast op jullie uurrooster. Dan heb je toch al een vak meer in het eerste semester. Ik vermoed dat de punten van Turks II zullen aangepast worden, gezien het een jaarvak is geworden, maar dat moet ik nog even uitzoeken. Ik laat het je zo gauw mogelijk weten!
Ik hoop dat dit je al iets geholpen heeft en anders ben je nog altijd welkom om samen eens naar de mogelijkheden te kijken. Je moet zelf een beetje op zoek gaan in welke faculteiten de opties jou het meeste liggen (een andere taal zoals Hebreeuws, geschiedenis, antropologie, ...)
vriendelijke groeten, Annelies"
maw: *morgen hebben we les Turks! om 9u (kijk in het uurrooster op de site KUL, niet op je uurrooster via ISP) *communicatiewetenschap is niet te volgen want overlapt met ons Arabische les *degene die Turks volgen wel ietsje meer studiepunten hebben dan verwacht (want het aantal punten zal wss nog moeten worden aangepast aangezien het een jaarvak is! jippie)
Ik denk eigenlijk ook wel dat samen overeenkomen met elkaar én de prof wanneer we les Arabisch zullen hebben een beetje onmogelijk is, of vergis ik mij? En ik vind het ook wel tof dat het allemaal beetje samenligt en we misschien wel 1 of 2 dagen geen les hebben.
Voila; dit is mijn bijdrage!
Lessen gemist vandaag, maar toch andere informatie kunnen verwerven
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Oct 5, 2007 17:12:57 GMT 1
Ik heb vandaag mailtje gekregen van Annelies. Gisteren hebben ze vergaderd over het aantal studiepunten Turks. Turks II: 6 studiepunten Turks III: 4 studiepunten
voila
|
|