sarah
burtuqaala
|
recht
Jun 3, 2007 14:53:12 GMT 1
Post by sarah on Jun 3, 2007 14:53:12 GMT 1
ik heb een paar vraagjes ivm recht voor mn collegas van recht - bij college 5 staat er in één van de dia's van powerpoint "toetsing aan grondwet- Amerikaans model -judicial review" -"Marbury vs Madison". Ik heb hier niets meer bij genoteerd. Weet iemand wat ermee bedoeld wordt en of het belangrijk is? - nog bij college 5: "1971: smeerkaasarrest van hof van Cassatie"...wederom...weet er iemand wat dit is? -bij college 7: Is de Raad van State een onderdeel van de administratieve rechtbank?? Uit de dia's lijkt het van wel, maar in het boek zijn het twee aparte onderwerpen -ook bij college 7 bij de rechtsgebieden : in het boek staat dat er per kanton 1 vrederechter is en een vredegerecht. Op de dia's staat dat er ook nog een politiegerecht is maar hier wordt in het boek niets van gezegd?? alvast heeeeeeeeel hard sjoekran!!
|
|
|
recht
Jun 4, 2007 16:51:49 GMT 1
Post by stephanie on Jun 4, 2007 16:51:49 GMT 1
Lieve Sara, hoop dat ik jou van dienst kan zijn! 1. Ik denk dat het hier gewoon even gaat om een tegenstelling, bij ons kan het nieuwe 'grondwettelijk hof' wetten uit de grondwet buiten toepassing verklaren...uit dat stukje van 'marbury vs madison' heb ik begrepen dat dit in Amerika in geen geval mogelijk is, grondwet boven alles. 2. Het smeerkaasarrest: in 1961 werd een wet gestemd die bepaalde dat er geen invoerheffingen 'gehoffen' mochten worden tussen de landen van de Europese Unie onderling (als die toen al zo heette?!) maar nu in 1971 deed zich een kwestietje voor; er werd een smeerkaasbelasting gehpffen op de invoer van zwitserse kaas vanuit Frankrijk. Frankrijk kon wel invoerheffingen vragen, maar België dus duidelijk niet. Hof van Cassatie moest hier over beslissen ofzo denkik..procedurefout want de internationale rechtsregel moet gerespecteerd worden als ware ze Belgisch. 3.Ik denk dat enkel de afdeling administratie van de raad van state hieronder valt..weet zelf niet goed eigenlijk 4.zowiezo in elk kanton een vrederechter, maar dan ook nog een politierechtbank in de hoofdplaats van elk gerechtelijk arrondissement + in Vilvoorde, Sint-Niklaas, Aalst en Halle..U bent gewaarschuwd!
Hoop dat het een zinnige uitleg was...Tot snel en nog heel veel succes!!
|
|