|
Post by Baba on Jun 20, 2007 11:37:43 GMT 1
die 'hadjar' waar jullie het over hebben, is dat hetzelfde als wat ik in één van de eerste lessen heb genoteerd als 'al-muhajir', een literaire beweging ontstaan in de VSA, opgericht door uitgeweken Arabieren, onder andere Gubran Khaliel Gubran?
|
|
|
Post by veerle on Jun 20, 2007 11:40:23 GMT 1
Wat ik mij afvroeg... Moet iedereen daar op hetzelfde uur aankomen? Want ik ben nr 14 vanaf twee uur... Zou ik dan pas later mogen komen, of is iedereen tegelijk aan het voorbereiden?
|
|
|
Post by Baba on Jun 20, 2007 11:41:29 GMT 1
Ik heb gehoord dat je weinig voorbereiding krjgt en iedereen één na één binnenmoet. Dus reken het uit en kom iets vroeger voor de zekerheid. Ik ben nummer 11 vanaf 14u, dus ik ga er om 16u naartoe.
|
|
|
Post by veerle on Jun 20, 2007 11:47:53 GMT 1
Dankjewel ! Wat ik mij ook nog afvroeg... Weet jij (of iem anders natuurlijk) wat er allemaal onder adab valt? Zijn dat niet alleen allemaal dingen over etiquette? Want bij thema's staan ook reisverhalen, aotobiografie, historische verhalen enzo...?
|
|
|
Post by julien on Jun 20, 2007 12:30:10 GMT 1
volgens mij valt dat van etiquette onder adab en dan door de uitbreiding van het rijk zijn er nieuwe genres ontstaan.
@ Isis: wat hebt ge dan geantwoord op de vraag van Khamriyyah gewoon dat het wijnpoezie is en een voorbeeld of nog meer?
|
|
|
Post by isis on Jun 20, 2007 13:16:26 GMT 1
Ik heb als volgt geantwoord:
Khamriyya zijn wijngedichten, de bekendste dichter van wijngedichten is Abu Nuwas, en ook Ibn al-Mu'tazz schreef wijngedichten. Qit'ah is een monothematisch gedicht, dus rond één centraal thema. Het is waarschijnlijk de voorloper van de qasidah.
Haar reactie: euh... oké, da's eigenlijk alles dat ik moet weten.
Dus ik vermoed dat dat goed is. Ze vroeg om de antwoorden heel kort te houden, dus dat heb ik ook gedaan.
|
|
|
Post by Baba on Jun 20, 2007 16:24:51 GMT 1
Mijn vragen: Wat is de Mu'alaqaat en geef drie namen (van die dichters dus). De Arabische literatuur is in (modern) standaard Arabisch geschreven. Bespreek deze stelling. Wat is de rode draad doorheen 'Hongerjaren' en welke impact heeft dat op de personages.
|
|
|
Post by elisabeth on Jun 20, 2007 16:58:19 GMT 1
Mijn vragen: -Bespreek het element tijd in Ghassan Kanafani. -Vertel iets over de stelling van Sahar Kaliefa dat de Palestijnse bevrijdingsstrijd samengaat met klassenstrijd en emancipatie van de vrouw. -Nasieb? Rahiel?
|
|
|
Post by veerle on Jun 20, 2007 19:41:51 GMT 1
Mijn vragen (ze vielen echt mee! ik had keiveel chance :-): - Wat Isis ook al had: Khamriyya (wijnpoëzie, Abu Nuwas, meer moest je niet zeggen), en qit'a (kort, monothematisch gedicht, voorloper vd qasida). - Geef drie genres die ontstaan zijn uit de qasida (ik heb gewoon drie genres gegeven en uit welk onderdeel ze ontstaan waren, voor de rest geen extra uitleg eigl, en ze vroeg ook niet verder). - Bespreek de 4 personages uit "Mannen in de zon" (ik heb hun karakter besproken en wat hun "excuus" was om naar Koeweit te gaan, en dan vroeg ze wat de mening vd auteur over de personages was, en zei ik "dat ze standvastig moeten zijn en van zich moeten laten horen" enz, ik weet niet 100% zeker of ze dat nu wou horen, maar had de indruk van wel).
|
|
|
Post by hann on Jun 20, 2007 19:48:00 GMT 1
mijn vragen: - Nasib uitleggen en daar de twee onderdelen van ( nostaligisch terugkijken op het kamp dat opgebroken is + herinneringen aan de geliefde die weg is. & rahil ( reis) - Ghassan Kanafani: biografie en enkele werken - over schrijfsters, waarom ze schrijven over de arabische vrouw en dit moet je kritisch bekijken, nl dat er een # schrijfsters bewust kiest om niet over 'vrouwen-thema's' te schrijven.
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jun 20, 2007 19:55:56 GMT 1
Mijn vragen: Wie was de auteur van "Hongerjaren" en wat zijn zijn belangrijkste werken hijaa' (+ vb) en zuhdijah (geen vb) Geeft de evolutie van de Arabische roman
|
|
|
Post by isis on Jun 20, 2007 20:33:59 GMT 1
Wat is zuhdijah, Helena? Stond dat ook in dat artikel van 'De Arabische tuin'? 'k Heb wel de indruk dat de meerderheid van de vragen voor de rest simpel was
|
|
|
Post by brecht on Jun 20, 2007 22:20:37 GMT 1
Mijn vragen: intiatieproces tov leerproces in Hongerjaren? Sa'liek? Wat is sadj of sag + 3 teksten?
da wast
|
|
|
Post by almansur on Jun 21, 2007 12:37:04 GMT 1
Mijn vragen waren; 1) razal en tardiya uitleggen + 1 dichter 2) de rode draad van hongerjaren + toepassen op de structuur van het verhaal. 3) de verschillende fases van de roman over lopen + 1 schrijver per fase
|
|
|
Post by carlovic on Jun 21, 2007 13:10:07 GMT 1
wat zijn die fasen van de roman eigenlijk? 1. geen echte creatie, eerder kopie van het westen 2. °Zaynab (Haykal), 1ste arabische roman 3. pas echte creativiteit na WOII
nog? dit is al wat ik heb
en bedankt allemaal hè, om jullie vragen te posten
|
|