|
Post by carlovic on Jan 9, 2007 20:30:39 GMT 1
het is een beetje moeilijk om die laatste les samen te vatten, hij heeft die les een overzicht gegeven, van welke groep, waar, op welk moment in de tijd aan de macht was interpreteer het mss op Jambers' wijze: wie zijn ze, waar zitten ze en wanneer? als je wilt stuur ik je mijn notities door; het is ook niet de bedoeling dat je elke groepering kent, diegene die vermeld staan in mijn notities zullen het wel doen (maar neem het boek er mss toch maar bij want ik ben nogal bondig geweest)
|
|
|
Post by carlovic on Jan 9, 2007 20:33:04 GMT 1
ah en david ik weet nu niet of het je gelukt is je in te schrijven op toledo voor geschiedenis, maar hier heb je waar iedereen over spreekt: de samenvatting van Nawas
28 september 2006 1. Examen: Hoofdstukken uit het boek en collegeaantekeningen. (Voor meer studiepunten: een opdracht.) 2. Wat is "Geschiedenis"? 3. Hulpwetenschappen (bijvoorbeeld Numismatiek, Kunst, Archeologie). 4. Historiografie/Geschiedschrijving. 5. Filosofie van de Geschiedenis/Geschiedfilosofie (bijvoorbeeld Gibbon, Toynbee, Jan Romein). 6. Andere takken van de Geschiedwetenschap: Politieke Geschiedenis, Socioeconomische Geschiedenis. 7. Islamitische Geschiedenis versus Geschiedenis van de Islam. Verschil Religie - Beschaving. 8. Periodiseringsmodellen: Frangiah, Hodgson. 5 oktober 2006 1. Nog meer problemen rondom periodisering. 2. Twee benaderingen in de Geschiedwetenschap: idiografisch versus nomothetisch. 3. Periodiseringen voor de komst van de islam. Cipollas economische periodisering. Het Axiale tijdperk. 4. Periodisering van het boek: p. 10. 12 oktober 2006 1. Bronnen voor de middeleeuwse islamitische geschiedenis: Kronieken en Biografische woordenboeken. 2. De rol van copyisten. 3. Archiefstukken na de 14e eeuw Chr. 19 oktober 2006 1. Muhammad en de openbaring. 2. Economische en sociale verschuivingen aan de vooravond van de islam. 3. Het prille begin van de islam. Mekka en Medina. 4. De Hijra 622 AD. Het begin van de islamitische gemeenschap. 5. Slag van Badr; slag van Uhad, slag van de Grachten; verovering van Mekka. 26 oktober 2006 1. De orthodoxe kaliefen/al-Rashidun. 2. Dood van de Profeet; geen opvolger. 3. Kalifaten van Abu Bakr, `Umar, `Uthman en `Ali en hun voornaamste kenmerken. 4. Slag van de Kameel; slag bij Siffin. Eerste dynastie: de Umayyaden. 9 november 2006 1. De eerste dynastie in de islam: de Umayyaden. 2. Misr (meervoud amsaar): garnizoensstad en de groei van de islamitische gemeenschap. Assimilatie/Acculturatie. 3. Mawla (meervoud mawaalii): de integratie van niet-Arabische moslims in de islamitische gemeenschap. 4. De hervormingen van kalief Abd al-Malik (r. 685-705 AD): arabisering, munteenheid, fiscale hervorming. 5. Op weg naar de Abbasidische revolutie van 750 AD. 16 november 2006 1. De Abbasiden 2. In hoeverre was de Abbasidische Revolutie een revolutie? 3. Hoogtepunt van het islamitische rijk. De cruciale 9e christelijke eeuw/3e islamitische eeuw. 4. Umayyaden met Damascus als hoofdstad; gewone namen. Abbasiden met nieuwe hoofdstad Bagdad en kaliefen met nu religieuze titels. 5. Harun al-Rashid, de Mekkaanse Akkoorden, al-Amin en al-Ma'mun en de vierde burgeroorlog in de islam. [Het tweede uur werd gebruikt voor een bevraging van de studenten Arabistiek en Islamkunde.] 23 november 2006 Geen college 30 november 2006 Hamvraag voor verschillende stromingen in de islam: Wie moet leider zijn van de islamitische gemeenschap? Kharijieten: Gelijkwaardigheidsprincipe. De vroomste moslim, los van komaf, zou kalief kunnen zijn. Shiieten: Alleen een nakomeling van de Profeet en Ali ibn Abi Talib kan Imam van de islamitische gemeenschap zijn. Murjiieten, de latere Soennieten: Een vrome moslim kan kalief zijn. Shiieten: Vijfver Shiieten (Zaydieten), Zevener Shiieten (Ismailis), Twaalver Shiieten (Iran; "Heerschappij van de Rechtsgeleerde" = Wilayat al-Faqih). Mu`tazilieten zijn rationalistische "theologen". Soefis trekken zich alleen de eenwording met God aan. Er is afgesproken dat bij hoofdstuk 9 niet alle (kleine) namen gekend moeten worden, alleen de veel voorkomende en bovendien moet alleen de grote tendens van de ontwikkeling van verschillende wetenschapsbeoefeningen gekend zijn voor het examen.
|
|
|
Post by david on Jan 9, 2007 20:36:43 GMT 1
veel dank, 'vic
|
|
|
Post by david on Jan 9, 2007 20:40:48 GMT 1
<- testappelsien
|
|
|
Post by carlovic on Jan 9, 2007 20:45:31 GMT 1
wat zullen we daarop testen? het gemiddelde gewicht van 1 cursus "geschiedenis van de islamwereld"? aha de testappelsien is ook al verkrijgbaar op het betere forum moeten we er ook geen standaard betekenis aan toekennen?
|
|
|
Post by david on Jan 9, 2007 20:47:24 GMT 1
let op of ik maak daar ook een smiley van brr de nieuwe ta marbuta is vreselijk
|
|
|
Post by david on Jan 10, 2007 12:50:35 GMT 1
|
|
|
Post by isis on Jan 15, 2007 17:21:52 GMT 1
Ik heb die samenvattingen eens bekeken en ik vond ze persoonlijk waardeloos. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk Ik vind ze juist prachtig! Het geeft aan wat Nawas verwacht dat wij kennen. Jammer dat Nawas ze niet heeft vervolledigd. Ik vermoed dat ik ze waardeloos vond omdat ik zelf altijd netjes genoteerd had wat de belangrijkste aandachtpunten waren ;D Maar je hebt gelijk, 't is wel een goed overzicht van wat we tijdens de les gezien hebben, en zeer bruikbaar voor het blokken: als je over alle vermelde termen en namen het een en ander kan uiteenzetten, ben je al goed op weg denk ik... al ben ik na het examen van Arabisch van vandaag nergens meer zeker van Hoe goed leren jullie het boek eigenlijk? Ik heb er zelf samenvattingen van gemaakt en ben van plan om die gewoon heel grondig te leren. Maar 'k heb schrik dat ze misschien wat te beknopt zijn, ook al moeten we vooral de grote lijnen en verbanden kennen...
|
|
|
Post by stephanie on Jan 15, 2007 18:03:23 GMT 1
Voor diegenen die het graag eens grafisch voor zich zien verschijnen, vond het zelf behoorlijk nuttig...visualiseren helpt! www.mapsofwar.com/ind/imperial-history.htmlveel plezier nog vriendjes allemaal! en Isis, ik ga hetzelfde doen, alhoewel nota's gebruiken als basis, en mn samenvatting is paar keer lezen, en aangezien die maar tot hoofdstuk 5 gaat neem ik voor de andere het boek even 'onder de loep'
|
|
|
Post by isis on Jan 15, 2007 18:14:10 GMT 1
Bedankt voor de link Stephanie, inderdaad handig
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 15, 2007 18:44:23 GMT 1
Hey,
Ik had dat schema van de laatste les gekregen van Barbara, maar ben dat kwijt...(sorry Baba!). Is er iemand die dat zou kunnen inscannen en posten ofzo? Dat zou in ieder geval een enorm goeie hulp zijn (kweet dat beetje laat is, maar ik hoop dat een van jullie me toch nog kan helpen).
Liefs, Helena
|
|
|
Post by david on Jan 15, 2007 19:06:56 GMT 1
Aangezien ik zelf een bedelaar was voor geschiedenis mag ik niet egoistisch zijn ;D don't thank me, thank maurice. ajb soldaat! aanrader voor iedereen! maurice is de superstudent onder "anti-christelijk" staat nog: stichter van de druzen
|
|
|
Post by davidlevi on Jan 15, 2007 20:25:13 GMT 1
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Hoe goed leren jullie het boek eigenlijk? Ik heb er zelf samenvattingen van gemaakt en ben van plan om die gewoon heel grondig te leren. Maar 'k heb schrik dat ze misschien wat te beknopt zijn, ook al moeten we vooral de grote lijnen en verbanden kennen... <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Ik leer ook niet teveel van het boek. Alleen als ik vind dat ik iets te weinig begrijp (vb. de Buyiden, wie waren dat nu weer?) dan zoek ik het op in het boek.
|
|
helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 16, 2007 14:56:16 GMT 1
Is dit schema alles wat we van de twee laatste hoofdstukken moeten kennen? Gewoon een opsomming van wie waar zat op welk moment (a la Jamers zoals hierboven benoemd dus...) Moeten we niet de voornaamste kenmerken kennen van die pipo's???
Groetjes
|
|
|
Post by isis on Jan 16, 2007 15:47:43 GMT 1
't Is in ieder geval het voornaamste. Het boek is vooral handig om het schema een beetje beter te begrijpen, maar in principe moeten we bijna alleen het schema kennen, denk ik. En wat we erover hebben genoteerd tijdens de les, uiteraard, over Saladin en de Mamlukken en zo. Ik heb in het boek gewoon hier en daar iets gefluoriseerd ter aanvulling van het schema.
|
|