|
Post by david on Jan 5, 2007 19:38:53 GMT 1
Ok ik heb eigenlijk al een vraag... Wat moeten we precies doen met geschiedenis? Ik heb gehoord dat we sommige hoofdstukken minder goed moeten kennen...
dank!
|
|
|
Post by isis on Jan 5, 2007 19:45:51 GMT 1
Het eerste hoofdstuk is in ieder geval zeer oppervlakkig te kennen, het tweede ook geloof ik. Hoofdstuk 7 moeten we niet kennen. Van het hoofdstuk over civilisatie (filosofie en wetenschap en zo) moeten we ook gewoon de grote lijnen kennen. Het schema dat we de laatste les gemaakt hebben, was een samenvatting van het de twee laatste hoofdstukken (of alleen van het laatste, dat weet ik niet meer), en dat is het voornaamste dat we daarvan moeten kennen.
|
|
|
Post by david on Jan 5, 2007 19:48:08 GMT 1
super bedankt!
|
|
|
Post by brecht on Jan 5, 2007 23:51:42 GMT 1
Zalig, minder leren, wat meer kan ne mens nog willen...
|
|
|
Post by carlovic on Jan 6, 2007 2:05:00 GMT 1
Volgens mij moet je nog minder leren dan je denkt, Brecht.
Ik weet niet of jullie op het proefexamen geweest zijn? daaruit bleek overduidelijk dat het boek niet zo belangrijk is als iedereen wel denkt; je kan het erbij sleuren als je extra punten wil halen, maar als je je notities van de les goed kent, zal het wel volstaan;
2 belangrijke zaken moet je onthouden uit het boek volgens mij: Je moet een aantal grote figuren kunnen situeren (denk bv aan Harun ar-Rashid, Abd al Malik, Umar). Daarvoor kan je wel even opzoeken in het boek wàt zij nu juist gedaan hebben. Ten tweede moet je iets of wat de culturele achtergrond kennen binnen de ontstaansgeschiedenis van de islam (zie vraag: "Beschrijf de culturele voorgeschiedenis voor de komst van de Islam".)
Ik begin morgen aan geschiedenis, dus als ik wat antwoorden weet zal ik ze er wel opzetten. Nog veel burtuqaal plezier! Dank u David!
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 6, 2007 11:28:16 GMT 1
Dag Lieve mede-Arabisten! Wat is de blok toch een fijne tijd! hum hum... Trouwens een puik plan om een forum te maken! Fijn zo! Ik ben bezig met mijn rechtsgeleide kaliefen en ik vroeg eigenlijk af waarom A'ischa, Zubayr en Talha (zo heet ie toch, dacht ik) eigenlijk vechten tegen Ali (in de slag van de Kameel). Ik heb genoteerd 'omdat ze niet wouden dat Ali kalief werd'. Wat mij bij nader inzien een vreemd antwoord lijkt, want daar moet toch ook een reden voor zijn. Ik vraag mij vooral af waarom A'ischa tegen Ali vecht, hij heeft toch geweigerd haar broer te executeren? Het zou geweldig zijn als iemand mij kon helpen! Nog veel succes en een fijne 3 koningen! Elisabeth.
|
|
|
Post by carlovic on Jan 6, 2007 12:32:17 GMT 1
Volgens 'Aischa, had 'Ali de moord op Uthman kunnen verhinderen en bovendien heeft 'Ali het zich onnodig moeilijk gemaakt door de moordenaars niet te straffen (ook al was het haar broer). Volgens sommigen heeft 'Ali de moord niet verhinderd uit opportunisme; nu kon hij eindelijk kalief worden. 'A'ischa vindt dat niet kunnen.
De meeste schisma's in de arabische wereld zijn er gekomen door het in vraag stellen van de legitimiteit; dit is er een voorbeeld van. 'Ali is volgens 'A'ischa niet de goede leider, omdat hij op die 2 punten heeft gefaald; ze wordt vrienden met Talha en Zubayr die eigenlijk zelf liever kalief waren geweest en trekt ten strijde.
Het is een boeiende kwestie, maar ik denk dat we het niet moeten kennen hoor. Zelfs in het boek wordt het uit de doeken gedaan op 5 regels (p46).
|
|
|
Post by dhimmi on Jan 7, 2007 0:35:58 GMT 1
Vlak na de moord op 'Uthman zijn er vragen gerezen over de moord en de al of niet betrokkenheid van 'Ali in die moord. 'Ali heeft die nooit rechtstreeks willen of kunnen beantwoorden.
het probleem zit hem eigenlijk hier, 'Ali heeft nooit zijn betrokkenheid bij de moord op Uthman ontkent. Dit heeft op tot twijfels geleid met alle gevolgen vandien.
De ironie is echter dat 'Ali nooit die vragen heeft beantwoord omdat hij vreesde dat de gemeenschap uiteen zou vallen. Door echter geen positie in te nemen heeft het echter tot het eerste shisma geleid ende uiteindelijke dood van 'Ali bewerkstelligd door één vanzijnvolgelingen
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 7, 2007 17:02:46 GMT 1
Danku heren de geschiedkundigen voor jullie antwoorden! Zeer bruikbaar en het maakt dat laatste stukje van dat hoofdstuk een tikkeltje duidelijker voor mij! Groetjes en nog veel goede moed! Elisabeth
|
|
|
Post by david on Jan 8, 2007 16:48:42 GMT 1
Tue, Nov 21, 2006 -- Toegang Geschiedenis I Beste studenten, Het blijkt dat onze eerstejaarsstudenten een ander vaknummer hebben (F0VL4A). Deze module gebruik ik echter niet. Van de Helpdesk heb ik gehoord dat jullie jullie gewoon handmatig moeten inschrijven voor het vak (dat ik wel gebruik) F0TJ1a. Als jullie dat doen, dan hebben jullie ook toegang tot Geschiedenis van de Islamwereld I. Dat heb ik nooit gedaan! Staat er iets interessants op Toledo voor geschiedenis?
|
|
|
Post by Charlotte on Jan 8, 2007 17:27:04 GMT 1
Op Toledo staat een samenvatting van de hoorcolleges bij 'course information' tot nu toe wel maar tot en met hoofdstuk 8 geloof ik. Hij had beloofd de rest aan te vullen...
|
|
|
Post by isis on Jan 8, 2007 19:25:33 GMT 1
Ik heb die samenvattingen eens bekeken en ik vond ze persoonlijk waardeloos. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk
|
|
|
Post by carlovic on Jan 9, 2007 19:57:27 GMT 1
"Danku heren de geschiedkundigen voor jullie antwoorden!"(elisabeth) ja, we komen wel tamelijk geleerd over hè dat is dan ook wel de grap aan het internet: als ik nu in plaats van "carlovic" de naam "nawas" had gekozen, kon ik zelfs schrijven wat ik wilde ik kon zelfs beweren, dat ik in een droom had gezien dat 'A'ischa niet op een kameel, maar op een zebra zat, ... en jullie zouden dat allemaal moeten geloven maar helaas ik heb er te laat aan gedacht
|
|
|
Post by david on Jan 9, 2007 20:19:27 GMT 1
hahaha dat was zalig
|
|
|
Post by davidlevi on Jan 9, 2007 20:21:20 GMT 1
Ik heb die samenvattingen eens bekeken en ik vond ze persoonlijk waardeloos. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk Ik vind ze juist prachtig! Het geeft aan wat Nawas verwacht dat wij kennen. Jammer dat Nawas ze niet heeft vervolledigd. Kan iemand mij trouwens helpen met de inhoud van de laatste les? Gewoon de belangrijke trefwoorden zou moeten volstaan. Ik lag toen ziek in bed (of moest ik mij niet verantwoorden )
|
|