|
Post by elisabeth on Jan 28, 2007 18:27:42 GMT 1
En voor diegenen dat toch naar Heverlee willen gaan, maar niet in de kou: pak bus 2. Let wel: doe dit in uw vrije tijd en niet morgen, want het examen is dus in Leuven!
|
|
|
Post by david on Jan 28, 2007 18:55:16 GMT 1
Excel is veel beter
|
|
|
Post by isis on Jan 28, 2007 20:05:23 GMT 1
Vraag 4 van dat examen, hoe moet dat? Ik weet niet hoe ik die jaren kan groeperen per 10 En die na te bootsen grafiek, wat is dat nu voor iets... twee Y-assen met verschillende getallen aan?! En die jaartallen die er niet allemaal opstaan, allez Edit: ahum, goed, die grafiek heb ik nu ondertussen wel al bijna kunnen oplossen... ik moet echt eens wat geduldiger leren zijn als het op computerwerk aankomt Maar hoe ik vraag 4 moet oplossen is me wel nog een raadsel, evenals die tweede Y-as...
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 28, 2007 20:30:43 GMT 1
Die laatste les... Lijngrafieken-Tijdreeksen-Trends Wat moet je daarvan kennen? Staat geen oefening bij, geen pdf-voorbeeld... Ik snap niet zo goed wat ik daarmee moet aanvangen... Een verlichte despoot die mij kan helpen?
|
|
|
Post by isis on Jan 28, 2007 20:34:05 GMT 1
Ik heb precies hetzelfde gevraagd, maar ik denk dat we daar niks van moeten kennen. 't Zullen wel vooral pivottables en grafieken zijn, denk ik.
|
|
|
Post by david on Jan 28, 2007 20:37:09 GMT 1
Orangeman to the rescue!! 1. Mijn methode voor per tien jaar: a) Maak in de oorspronkelijke tabel een nieuwe kolom "som van vorige tien jaar arable" en een nieuwe kolom "som van vorige tien jaar livestock". b) Definieer H13 als "=SOM(B3:B13)" en plak die formule tot beneden en één naar rechts. Nu staan alle waarden die je wilt in die twee kolommen. c) maak een draaitabel. in de linkerkolom zet je de jaren, en je maakt alleen de jaren zichtbaar die eindigen op een zeven (Zeven: omdat de eerste tien jaar gedaan zijn in 1817, je krijgt dus pas in 1817 de eerste gegevens en vanaf dan om de tien jaar: 1827, 1837...). d) in de data zet je die nieuwe twee kolommen "som van vorige 10j". zet de gegevens naast elkaar ipv onder elkaar. e) maak een grafiek, vanaf hier is het niet moeilijk meer.omslachtig, gebruik de methode-Sihem 2. Twee y-assen: rechtsklik op de grafiek die een andere y-as nodig heeft en kies eerst gegevensreeks opmaken en dan"assen" "secundaire y-as". 3. Niet alle getallen weergeven: dubbelklik op de getallen. Bij schaal kun je kiezen om de hoeveel gegevens er een streepje wordt getoond en om de hoeveel gegevens een getal (label).
|
|
meliksah
burtuqaala
Sultan Melik$ah Han
|
Post by meliksah on Jan 28, 2007 20:42:13 GMT 1
Moeten we nu chi-kwadraat dinges ook niet leren dan?
|
|
|
Post by brecht on Jan 28, 2007 20:43:13 GMT 1
Is er iemand die vrij zeker is van zijn oplossingen van dat 2e bach examen en dat eens wil doorsturen naar brechtvanbrussel@gmail.com, ik zou graag mijn oplossingen willen checken?
Voor de rest, ik kan er echt de balle van... nu dat da van mijne lever is, kan ik weer verder.
|
|
|
Post by sihem on Jan 28, 2007 20:45:25 GMT 1
Hey Ik gebruik niet volledig dezelfde methode als david maar ik gebruik de truc van 'groeperen' in de pivottable ik selecteer telkens 10 jaar en groepeer die dan en geef die dan de naam '1820-1829'. Of dit de juiste manier is GEEN IDEE! Maar als ik van jullie was zou ik zeker david's methode eens uitproberen, lijkt me realistischer...
|
|
samvdb
khaliifa onder de sloef van Buyyiden
|
Post by samvdb on Jan 28, 2007 20:48:36 GMT 1
tis nie echt moeilijk precies, alleen kan ik ineens mijn X-as niet meer aanpassen, hoe komt dat nu weer ineens. want da's volgens mij wel echt de oplossing, door uw pitch aan te passen dat ge maar per 10 kijkt ipv per 1.
|
|
|
Post by david on Jan 28, 2007 20:51:19 GMT 1
Nee Sihem jouw methode is veel juister... De mijne is een noodoplossing maar als je gewoon kan groeperen is dat beter.
|
|
|
Post by veerle on Jan 28, 2007 20:59:38 GMT 1
Ja ik kan ook nog steeds mijn x-as niet aanpassen... Zou het soms kunnen dat dat niet gaat in OpenOffice? Ik beklaag het mij al dat ik geen Excel heb gebruikt, precies dat dat beter werkt :s. Maar ik ga nu echt niet meer kijken of het met excel wel gaat, want andere dingen zijn daar dan ook weer anders denk ik, en weet nu net hoe het werkt met OpenOffice...
|
|
|
Post by david on Jan 29, 2007 12:30:58 GMT 1
Misschien leest iemand dit nog. Het examen hebben jullie, het is niet moeilijk. Drie uur is echt Absoluut genoeg! Er is ook niemand die kijkt wat je doet. En je hebt tijd genoeg om alles wat je niet weet gewoon op te zoeken op internet, toledo... Msn gaat nog net niet omdat die toetsen zo luid zijn ;D
|
|