|
Post by brecht on Jan 5, 2007 11:28:15 GMT 1
Voor degenen die het nog niet mochten hebben, een samenvatting van de cursus Inleiding tot de Islam. Ik zou hiervoor graag volgende mensen bedanken die dit mogelijk hebben gemaakt: Alia (dank voor het doorsturen), David voor zijn lumineuze idee, mijn moeder en vader, al die mensen die mij al die jaren al steunen, ... www.mediafire.com/?4zwzmk22hmnJoe, Brecht
|
|
|
Post by dhimmi on Jan 6, 2007 0:58:58 GMT 1
Link werkt niet, rederict naar main page van mediafire. als je wilt kan ik die file wel hosten op mijn server ( mits iemand mij die dan wel eerst doorstuurt offcourse)
|
|
|
Post by david on Jan 6, 2007 13:19:01 GMT 1
hier werkt dat wel uitstekend... maar ik zal het sturen als je het wil hebben.
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 7, 2007 18:22:01 GMT 1
Ik zie alleen maar 1 grote witte pagina. Een blanco site (op z'n Nederlands) zou Platti zeggen. Dhimmi, als jij dat op jouw site zet, kan je daar dan hier ergens een link van posten? Alvast bedankt! En Brecht, toch fijn dat je probeerde! Komen je fans niet op je bedanklijstje?
|
|
|
Post by david on Jan 7, 2007 19:06:09 GMT 1
file is onderweg naar dimitri.
|
|
sarah
burtuqaala
|
Post by sarah on Jan 7, 2007 19:30:12 GMT 1
lieve klasgenootjes, sta mij toe even beroep te doen op jullie ongetwijfeld enorme wijsheid. Ik heb namelijk een vraagje ivm inleiding tot Islam. Kan iemand mij in een simpele bewoording uitleggen wat juist het verschil is tussen de sharie'a (goddelijke wet) en al-Fiqh (rechtssysteem)?? Want ik herinner mij dat Platti duidelijk zei "je mag deze niet verwarren met mekaar" en voila, bibi heeft ze al verward :/ . Want in de cursus staat de toepassing van al-Fiqh samenvalt met de sjarie'a...en toch zijn het blijkbar verschillende zaken. Dus bij deze mijn oproep : Wat is het juiste verschil ertussen en waar plaats je de soenna (bij sharia of bij fiqh)? Alvast nen heeeelen dikke merci!!!!
|
|
|
Post by david on Jan 7, 2007 19:37:46 GMT 1
Ik ben hier niet zeker van maar ik denk:
sharii3a is de rechte weg, de levensstijl die een goede moslim volgt. fiqh is dan de instantie die ervoor zorgt dat mensen volgens sharii3a leven.
|
|
|
Post by erwt on Jan 7, 2007 23:34:32 GMT 1
De shari'a is de fundamentele Wet van God. Die Wet is universeel en eeuwig. De fiqh is de menselijke interpretatie van die Wet: op basis van Koran en Sunna proberen rechtsgeleerden een geheel van wetten op te stellen dat zoveel mogelijk voldoet aan de fundamentele waarden die de shari'a oplegt aan de mens.
Duidelijk? Onduidelijk? Nog eens uitleggen?
|
|
|
Post by dhimmi on Jan 8, 2007 0:57:30 GMT 1
verder op het voorgaande
de shari'a is aangezien het integraal deel uitmaakt van de Koran onveranderlijk, uiteraard ondergaat de maatschappij veranderingen om daarmee om te gaan hebben de rechtsgeleerden de fiqh " in het leven geroepen" de 5 rechtscholen 4 soennietische en, en de enige shi'itische rechtscho(o)l(en) zijn een voorbeeld van fiqh volgens mij.
zei geven ieder een eigen interpretatie aan de fundamentele wet van God ( zeer intressant leesvoer trouwens vooral de dieetvoorschriften)
|
|
|
Post by dhimmi on Jan 8, 2007 0:58:41 GMT 1
david naar welke mail heb je die file doorgestuurd btw?
|
|
|
Post by david on Jan 8, 2007 10:28:53 GMT 1
naar die waarmee je hier ingeschreven bent. of is dat een vals adres?
|
|
|
Post by marliese on Jan 8, 2007 10:58:19 GMT 1
hela!
ik heb laatst op mijne computer nog een bestand teruggevonden van vorig jaar waar ik de mails in geplakt had die toen rondgestuurd werden ivm de examenvragen van inleiding tot de islam. dit is wat er in stond:
hoofdvraag: islam als praktijk. boekje: vijandschap van de koeraisjieten namen: die islamitische afscheiding die in de 19de eeuw een nieuw profeet erkende, naam wistk niet meer, hij gaf arabisch, ik gaf de uitleg feest van herdenking moord op kleinzoon mohammed, naam wistk weer niet meer, hij gaf arabisch, ik de uitleg andere vragen die anderen kregen: geef de stamboom slag bij oehoed slag bij badr eerste aqieda (= credo, en als hij de eerset vraagt bedoelt hij dus islam als monotheisme) bespreek kalender feesten en rituelen geef de 5 pijlers
mijn vragen waren:-wat is het islamitisch credo en de 4 heilige boeken-de zaak met de stam quarayis(leven van muh.)-twee termen: hadj umra van in mijnen tijd in 1ste kan:1) Soefisme uitleggen en situeren2) uit het boekje: het begin van het profeetschap3) Zaydisme en Turuq of confrerieën in Islam
Mijn vragen waren:- Geef de dimensies van de Islam en leg uit- (boekje) De eerste terugkeer van Mohammed naar Mekka na de hidzjra - 628: slag bij Ninève- 'Aelia capitolana'
1. het dogma van het mirakel, leg uit etc. -> ook wel dogma van de onnavolgbaarheid2. verhaaltje van "de gezanten" vertellen3. isma of zondeloosheid (ik kreeg zowel de arabische term als het nederlandse woord, Jihhaaaa lucky me)4. tahrief of schriftvervalsing ( en weer kreeg beide gegeven, moehahaha) Misschien ook nog fijn om te weten is dat Platti heel goed helpt als je iets niet weet !!!! mijn vragen waren:1. Bespreek de politieke situatie in de islamwereld2. De afscheidsbedevaart (boekje)3. Namen: Djebriel Leg uit dat de profeet oemi (analfabeet) was mijn vragen waren:- schets de religieuze situatie in het gebied waar de islam ontstond, voor de islam er actief was.- geef het verhaal over: de ziekte, het overlijden en de opvolging van Mohammed.- leg volgende termen uit: * tafsier al-manaat * al- oeza 1. Koran: betekenis, literair genre, opbouw, de mystieke letters, periodes etc. - dat was de "grote" vraag en die viel heel erg mee; hij wou vaak niet eens alles horen en was tevreden met grote lijnen.
2. Leven van Mo': de expeditie naar Taboek Hij wou in elk geval duidelijk horen dat Mo' daar tegen de Christenen opgetrokken is
3. Enkele termen: verschil tussen solidariteitsbijdrage en vrijwillige aalmoes + termen in Arabisch; wat is Ahmadiyya, gabal Arafat, charawig mijn vragen waren:- schets de religieuze situatie in het gebied waar de islam ontstond, voor de islam er actief was.- geef het verhaal over: de ziekte, het overlijden en de opvolging van Mohammed.- leg volgende termen uit: * tafsier al-manaat * al- oeza mijn vragen waren:de 5 zuilen van Islam zowel formeel als informeelvertel wat je weet over:Chadiedjade slag van de kameel
veel succes allemaal, marlies
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 8, 2007 11:21:38 GMT 1
Hey hey! Platti heeft op Toledo gepost (al een tijdje geleden) dat we onze Koran mogen meenemen naar het mondeling examen. Nu heb ik wel zo een fancy exemplaar in huis, al is het mij niet helemaal duidelijk waarvoor we die net nodig hebben. Zoveel stukken Korantekst hebben we toch niet gelezen in die les, of kan de Platti een vraag stellen als 'Hoe interpreteer je dit stuk?'. Ik zie echt niet zo goed waarom we die Koran zouden nodig hebben, tenzij ik ongeveer alle lessen met mijn gedachten elders zat en jullie mega veel met die Koran hebben gewerkt. Alhoewel, zat niet iedereen met zijn gedachten elders?
|
|
tine
persappelsien
|
Post by tine on Jan 8, 2007 12:49:07 GMT 1
Ja ik heb da toen ook gezien! Ganse paniek, ik heb namelijk geen idee wa ik met een koran kan gaan uitvoeren op mijn examen, laat staan met een bijbel ;D. Ik zou zo zeggen: trek u er nie te veel van aan, en als ge u echt zeker wilt voelen, zoek dan een onduidelijk citaat eens op om het in de context te plaatsen (dan hebt ge uw koran toch eens open gehad) en schrijf vooral uw cursus erin over.
|
|
|
Post by marliese on Jan 8, 2007 13:18:31 GMT 1
over dat gebruik van die Koran: ik heb het tweede jaar gehaald zonder bezit van een Koran, en bij ons is er in die tijd nooit iets over het meebrengen van een Koran gezegd. maar pas op, ik zeg ook maar hoe het vorig jaar in elkaar zat, ik kan natuurlijk niet weten hoe het er dit jaar aantoe gaat.
|
|