helena
Qutuz Sayfaddiin
|
Post by helena on Jan 8, 2007 17:46:02 GMT 1
Even een vreemd vraagje: Ligt het aan mij of is dat examen bijzonder goed te doen? Heb schrik dat ik op den duur niet genoeg zou leren, maar dat vak is toch echt poepie??? Ah, en we moesten alleen de namen in het boek kennen die ook in de cursus voorkwamen, juist of niet juist?
|
|
|
Post by ebeth on Jan 8, 2007 20:47:05 GMT 1
Vorig jaar was dat examen alleszins zeer goed te doen. Mijn vragen waren oa: - 7 hoofdzonden volgens buchari - hijra - 5 begrippen (waarvan 3 waarvan ik nog nooit had gehoord, ik kende dat niet zo goed - nog iets Mochten er nog mensen zijn die hun begrippen nog niet zo goed kennen, ik zou er niet téveel mee inzitten. Van de 5 zul je er waarschijnlijk wel 2 of 3 hebben die je zéker kent, begrippen die je een miljoen keer in de film hebt gehoord bij manier van spreken.
|
|
|
Post by david on Jan 14, 2007 18:06:36 GMT 1
Heb ik goed begrepen dat we ons uur van het mondeling examen zelf moeten uitrekenen?
Dus het begint om 9u en iedereen krijgt een kwartier... Dus uw tijdstip is: 9u + het aantal kwartieren dat uw examennummer boven 11 is?
dus bvb (om maar een vb te nemen he ;D) nummer 19 zou om 11u (9u + 8 kwartier) zijn? En dan moet ge daar staan, of moet ge er al een kwartier eerder zijn?
danku!
|
|
|
Post by elisabeth on Jan 14, 2007 18:21:37 GMT 1
Zo is het! Maar, ga zeker de lijsten op het 7de maar eens checken (deze mededeling stond ook op Toledo, bij examen en ombudsdienst). Bijvoorbeeld Tine Borghs, ik heb gezien dat zij mee op de examenlijsten staat, hoewel het schijnt dat zij gestopt is met Arabistiek. Of anders komt ze nooit naar de les? Zou me wel verbazen, nooit naar de les gaan lijkt me een beetje zelfmoord... Enfin, wat maakt dat er bij haar examennummertje weer een kwartiertje minder is, omdat zij niet meedoet met de examens. Binnen 24 uur zijn we verlost van het examen Arabisch... Positief denken!
|
|
|
Post by dhimmi on Jan 15, 2007 1:12:39 GMT 1
bwa in kleine richtingen doet u nummer er niet zo toe, enkel erop letten dat je in hetjuiste deel van de dag verschijnt
|
|
samvdb
khaliifa onder de sloef van Buyyiden
|
Post by samvdb on Jan 16, 2007 21:26:10 GMT 1
het volgende werd een paar weken geleden gepost op het letterenforum, een namen en begrippenlijst van de cursus en het boek. Het is in ieder geval overzichtelijker dan platti zijn cursus...
Namen Islam:
Abdallâh: vader van Mohammed
Qurays(h): -heersende stam van Mekka -karavaanhandelaars - later strijden tegen Islam en op het einde bekeren ze zich - geslacht van Mohammed is hier deel van
Banu Hasim: -geslacht van Mohammed -deel van Qurays -wordt opgegeven moment een boycot tegen gehouden omwille van Islam
Ummayya:-meester van Bilal -en wordt door hem gedood in tweegevecht in slag bij Badr
Bilal: - een Ethiopische slaaf van Ummayya word volgeling van de Islam dood ummayya in de slag bij Badr word eerste mu’ addin (oproeper tot gebed) spreekt de woorden: “geen dwang in godsdienst” (bij inval Medina)
Abu Sufyan: -vooraanstaand lid Qurays -hevig tegestander Islam -man van Hind -op het einde ziet hij dat Mohammed te sterk is en geeft zich over op voorwaarde dat inname geweldloos gebeurt - bekeert zich daarna tot Islam
Hind: -echtgenote van Abu Sufyan -verliest vader, broer en oom door Hamza in de slag bij Badr en laat Hamza vermoorden als wraak
Abu Lahab: - vooraanstaand lid Qurays -hevig tegenstander Mohammed tesamen met zijn vrouw
Hubal: - Oppergod van Mekka
Al – Oezza, Manat, al-lat: -3 dochters van Hubal en godinnen van Mekka - Al – Oezza eigen aan Qurays
Khadiedja/Hadiga: - Mohammed ’s eerste vrouw -als zij en Aboe Talib sterven begint het jaar van verdriet - 1 van de 1e bekeerlingen van Islam en toevertrouwster van Mohamed - zolang ze leefde Mohammed monogaam gebleven
Abu Talib: - Oom van Mohammed - voogd Mohammed na dood van ouders en grootvader - beschermt Mohammed in Mekka ook al bekeerd hij zich niet tot Islam - als hij en Hadiga sterven begint het jaar van het verdriet Abu Bakr: - 1 van de 1e gezellen van Mohammed - reist met hem mee in het geheim naar Medina - trouwste volgeling van Mohammed - wordt de 1e kalief
Zayd Ibn Harita: - aangenomen zoon van Mohammed - 1 van de eerste gezellen van Mohammed
Ali: - 1 van de eerste gezellen van Mohammed - zoon van Abu Talib - schoonzoon van Mohammed want getrouwd met Fatima
Ga’af Ibn Abu Talib: - zoon van Abu Talib - broer van Ali
Ammar: -zoon van Yasis
Abu Gahl: - hevigste tegenstander van Mohammed en vervolgt de bekeerlingen - leidt strijdmacht naar de slag bij Badr - wordt gedood in slag bij Badr
Hamza:- neemt het op voor Mohammed tegen Abu Gahl - verwijt de Qurays hoogmoed - wordt gedood door slaaf Wahsi als wraak van Hind
Wahsi: - slaaf die Hamza dood in ruil voor vrijheid
Al-Nagasi: - Christen koning van Ethiopië die de moslims beschermt tegen vervolging van Qurays wanneer ze naar zijn rijk vluchten voor bescherming - heeft discussie met volgelingen over het mirakel van Mohammed dat hem tot profeet maakt (Koran)
Mu’ awyja: - zoon van Hind - na consolidatie Islamrijk gouverneur van Damascus - aanvaarde kalifaat van Ali niet tot de doders van Oethman waren gevonden - nadien zelf kalief wat leidde tot de Oemajjaden dynastie - onrechtstreekse oorzaak 1e schisma (Charidjieten) door Ali niet te aanvaarden
Nassari: - Christen van Ninive die Mohammed ontmoet in Ta’if als Mohammed steun zoekt voor de Islam
Banu Aws en Banu Hasrag: -stammen van Yatrib ( Medina) die Muhammed om hulp vragen -worden in het geheim moslim -waren voor Mohammed in een clantwist
Utman: - 3e kalief - emigrant van Mekka naar Medina - verzamelde de Koran en maakte een normatieve uitgave die hij liet gelden
Uthmar: - 2e kalief en emigrant van Mekka naar Medina Abdallah Ibn Ubabyy: - van de stam Hasrag - leider in Yatrib - beschreven als hypocriet - wilde leiderschap Yatrib maar mislukte - smeedde complot tegen Mohammed
Banu Nadir, Banu Qwrayna, Banu Qaynuda: - Joodse stammen in Yatrib - eerst beschermt Mohammed ze door ze op te nemen in de grondwet van Medina want het zijn mensen van het boek maar nadien wanneer hun tegenstand een gevaar in de rug wordt onderwerpt Mohammed ze
Zayd Ibn Tahib: - secretaris Mohammed
Suhayl Ibn ‘Amr: - Mohammed sluit 10 jarige vredeovereenkomst met deze nieuwe leider van Medina (na Abu Gahl) à verdrag van Hubaybiyya (ofzoiets) (verbintenis onder de boom)
Habid Ibn al-Walid: - legerbevelhebber van Mekka - bekeert zich tot Islam
Abraha: - valt (volgens traditie in 570) Mekka aan maar wordt “miraculeus” door “de God” (Allah / Hubal?) ( 570 is geboortejaar Mohammed )
Boechari: - auteur / verzamelaar van 1 van de belangrijkste Hadieth (ben niet zeker of ik het correct formuleer, zie pagina 21)
‘Abd al Muttalib: - heeft Mohammed na de dood van zijn vader opgevoed - grootvader Mohammed - toen hij stierf nam Abu Talib het voogdschap over
Waraqa Ibn Nawfal: - neef van Khadiedja waar ze ten rade gaat als Mohammed twijfelt in het begin over zijn openbaringen - hij was Hadief (aanhanger monotheïsme voor Islam)
Moeqatil Ibn Soelaimaan en At – Tabari: - vroege koranexegeten die de Koran in een chronologische volgorde probeerde te zetten
Aboe ‘l Hasan al – Wahidi an Nisaboeri: - probeerde koranteksten in verband te brengen met de biografie van Mohammed
Harald Motzki: - wijsde er met recht op dat men al te gauw de Islamitische overlevering opzij schuift wat zij vormen het enige materiaal dat we hebben en het bezit coherentie
A.T. Welch: - merkte de grote coherentie van inhoud tussen de verschillende versen met eenzelfde mysterieuze beginreeks letters op (de “Mohammed-letters”)
Oebajj Ibn Ka’b en Abdallah Ibn Masoeh: - 2 secretarissen van de profeet die hun versie van de Koran niet wilde verbranden zoals Uthman beviel
Masieh al – Kindi: - Arabisch - Christen polemist - beweerde dat er met de Koran is geprutst - werkte een polemiek uit tegen de Islam, hij probeerde aan te tonen dat sommige verzen verloren zijn gegaan en andere willekeurig opgenomen
Al – Hashimi: - persoon naar wie Masieh zijn brief stuurt (over anti- Islam- polemiek)
Moski: - hangt de authenciteit van de Koran aan op de manier die de Islam voorsteld (door coherentie) en natuurlijk met de details als varianten en onzekere verzen
J. Wansbrough en Yehudo Nevo: - Koran staat volledig los van recitatie van Mohammed met uizondering van enige logica
Al- Ma’moen: - kalief die de Moe ‘tasilitische school steunde ( rationalistische school die beweerde dat de Koran geschapen was en bijgevolg niet eeuwig)
Al – Asj’ ari: ontwikkelde theologie die zei dat er een zekere verzelfstandiging voorstond van het attribuut van Gods spreken in een eeuwige en ongeschapen Koran (geen idee wat ze hier mee zeggen maar ik zou vooral eeuwig en ongeschapen Koran onthouden)
Talari: - schreef 1 van de bekendste Korancommentaren
Ibn al’ – Arabi: - grote vertegenwoordiger van de Soefi beweging (mystieke beweging Islam)
Mohammed Abdur: - auteur van de Korancommentaar Tsafier Al-Manaar, een uitdrukking van de reformistische strekking, die de confrontatie aangaat met de moderne wereld
Sayyid Qutb: -Egyptische Korancommentator die de Koran ziet als model voor een Islamitische wereldorde. - Inspiratiebron voor militante en radicale en revolutionaire Islam
Aboe l – A’ la Mawdoedi: - auteur van Tafhiem al Qur’an, in de lijn van Sayyid Qutb - vertegenwoordiger van politieke Islam à nadruk op de ethische dimensie en escathologie Maar ook concrete rechtsregels toepassen direct uit Koran
Sajjid Mawdoedi: - schrijver van “Finality of Prophethood” - hierin vermeld hij 21 referenties om de consensus van de traditie te bewijzen tegen de Ahmadijja – beweging, wiens stichter het profeetschat toeeigent
Mierza Ghulaam Ahmad: -stichter van de Ahmadijja beweging - eigende zich het profeetschap toe
Abd al Madjied Sharfi: - rescent Tunesich schrijver die wijst op de tijdsgebondenheid van de wetteksten
Nasr Hamid Aboe Zid: - Een hedendaagse Egyptenaar die wijst op de noodzakelijke menselijke verstaanbaarheid van Gods woord en de historische verstaanshorizon van de Koranische begrippen, opdat de historisch gesitueerde toehoorder überhaupt Gods woord zou kunnen verstaan
Louis Gardet, Daniel Gimaret, Josef van Ess: - Bekende Islamologen die allen erkennen dat de Koran, de traditie en de islamitische theologie inderdaad de menselijke vrijheid vooropstellen en de mens een eigen verantwoordelijkheid toekennen. Welliswaar binnen het kader van hun eigen existentie
Aboe Hasiefa: - eminent geleerde waar de klassieke rechtsschool van de Hasafieten naar is genoemd
As – Sjaffi’o: - eminent geleerde waar klassieke rechtsschool van Sjaffi’ieten naar is genoemd
Malik Ibn Anas: - eminent geleerde waar de klassieke rechtschool van de Malikieten naar is genoemd
Ibn Hanbal: - eminent geleerde waar de klassieke rechstschool van de Hanbalieten naar is genoemd
Ibn Qoetajb: - een vooraanstaand auteur die een eerste grote synthese bracht van wat een islamitische gedragscode zou kunnen zijn. Hij vermeldt de verplichtingen van de moslim tegen de andere moslims: - groeten – groet beantwoorden- beste toewensen bij niezen – bezoeken wanneer moslim ziek is – begrafenis bijwonen – de andere toewensen wat hij zichzelf toewenst
Imaam ad- Dhahabi: - heeft een werk geschreven waar 70 hoofdzonden in werde vernoemd
Tabari: - auteur die bij de hoofdzonden (volgens Boechari) van een eerbare vrouw verdacht maken nog enkele dingen bijvoegde zoals meineed, vals betichten van overspel
‘Abd al Madjjed Sharfi en Mohammed Sa’ied al –Asjmawi: Een Tunesier en Egyptenaar die beiden zeggen dat bij het islamitische recht, bij het strafrecht en bij de tussenmenselijke betrekkingen men niet de regels zelf moet nemen van de Koran of traditie maar de geest of principes
‘Abd Allah Ibn ar-Zubayr: - leidde een opstand in Mekka die de Ka’ba verwoeste
Taba Hussein en Hichem Djaït: - schrijver over de grote schisma’s en de 4 rechtgeleide opvolgers
A’isja: - dochter van Aboe Bakr - geliefde vrouw van de profeet - distancieerde zich van het kalifaat van Ali
Hoesain: - kleinzoon van de profeet - zoon van Ali - wordt vermoord door Moe ‘ awija bij strijd kalifaat - jaarlijks herdacht door de Sji’ieten
Jasied: - zoon van Moe ‘awija - neemt kalifaat van hem over - begin van de Oemajjadendynastie
G. Anawati: - het neo-charidjisme volgens haar is de voordurende strijd tussen Sunnieten en Sji’ieten (kan niet goed aan notities uit)
Talha en Zubayr: - gezellen die het kalifaat van Ali aanvochten
Aboe Hamid Mohammed al-Ghazali: - verheft het soefisme tot islamitische theologie - geeft het een soennitisch orthodoxe vorm
Moehji ad Dien Ibn al-Arali: - vertegenwoordiger van het soefisme die een veel poëtischere en meer complese soefi-metafysica aanhangt dan de soennitische orthodoxe vorm. - Hij zegt dat als schepsels van God mensen uiteindelijk alleen maar God kunnen aanbidden, wat ze ook aanbidden het is God. = tolerante houding tegenover andere religies
Abd al – Kariem al Djieli: -schrijft andere godsdiensten een zekere waarde toe en voert daarbij een hierarchi in
Marijan Molé: - zegt dat de soefistische tolerantie gebaseerd is op het denken dat: “ Elke godsdienst een stukwaarheid bevat, maar dat wil niet zeggen dat alle godsdiensten mekaar waard zijn.”
Op pagina 83 is er een hele lijst met name, die heb ik niet opgenomen. Zoals ge ziet zijn er enorm veel name in cursus, dit zijn ze allemaal met (bijna allemaal) letterlijke tekstjes uit cursus erbij. Ge zult zelf wel weten wie de belangrijke zijn want het is zot en onbegonnen werk om ze allemaal te leren.
|
|
|
Post by david on Jan 16, 2007 22:04:18 GMT 1
|
|
|
Post by isis on Jan 16, 2007 22:09:23 GMT 1
Die namenlijst ziet er bijzonder handig uit... bedankt!
Waar is dat letterenforum dan wel?
|
|
|
Post by carol on Jan 17, 2007 13:33:58 GMT 1
www.eoos.be! (en doorklikken naar het forum, de andere topics zijn ook best de moeite waard), voor: - nuttige dingen zoals de lijst hierboven van inleiding tot islam; - het te weten komen van uiterst ontspannende activiteiten; - het te weten komen van pittige roddels.
|
|
|
Post by brecht on Jan 19, 2007 11:25:58 GMT 1
Ik dacht, we zullen eens beginnen aan inleiding, maar ik stuitte direct op die dimensies en ik weet nog dat hij daar een schema had bijgemaakt dat volgens Platti de dimensies combineerde met ergens anders in de cursus, nl. 51 e.v. Het enige probleem is dat mijn schema enkel vermeldt wat ook in die dimensies staat, wat heb ik gemist?
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 19, 2007 13:07:29 GMT 1
heeft er niemand een (duidelijk) schema van het eerste hoofdstuk van die dimensies. Dat van mij is een letterlijke kopie van dat van platti, dwz. totaal onleesbaar
btw het jezusfilmpje behoort nu al tot de plasticine-filmpjes klassiekers als pingu en wallace & grommit
|
|
|
Post by isis on Jan 19, 2007 16:12:35 GMT 1
Ik heb daar een duidelijk schema van, en het is ingescand. Ik heb het niet op mijn computer hier staan, maar David zou het normaal gezien moeten hebben.
|
|
|
Post by isis on Jan 19, 2007 16:17:52 GMT 1
Ik dacht, we zullen eens beginnen aan inleiding, maar ik stuitte direct op die dimensies en ik weet nog dat hij daar een schema had bijgemaakt dat volgens Platti de dimensies combineerde met ergens anders in de cursus, nl. 51 e.v. Het enige probleem is dat mijn schema enkel vermeldt wat ook in die dimensies staat, wat heb ik gemist? Volgens mij niks... bij mij staat er ook gewoon wat er bij die dimensies staat. Ik heb wel ook opgeschreven "zie pagina 41", maar aangezien dat bij "praktijk, code" staat, zal ik waarschijnlijk ook pagina 51 bedoeld hebben (hmm, mijn schema is dus niet zo duidelijk als ik dacht ;D)
|
|
|
Post by david on Jan 19, 2007 17:28:10 GMT 1
Het schema is misschien niet perfect maar wie is wel perfect?! Ha! Maar hier is het, copyright Isis. (Geüpload met de nieuwe knop voor dat doel die het allemaal nog wat gemakkelijker maakt: bladeren en dan Host It, dan heb je meteen de juiste link (NIET de onderste)) edit: Voor fullsize versie: img407.imageshack.us/img407/9327/watisislamfb4.jpg
|
|
samvdb
|
Post by samvdb on Jan 19, 2007 19:17:45 GMT 1
driemaal hoera voor isis, heldin van mensen die nood hebben aan duidelijke schema's.
|
|